Vrouwen in de overgang

Vrouwen in de overgang

Vrouwen in de overgang, van harte welkom op mijn site. Mijn naam is Astrid en ik ben zelf een vrouw in de overgang. En zoals zoveel vrouwen heb ik ook in meer of mindere mate last van ‘typische’, maar ook niet-typische klachten die bij de overgang horen. Ik heb inmiddels een heleboel achtergrond kennis opgebouwd en die wil ik met iedereen die daar behoefte aan heeft delen. 

Daarnaast vind ik het belangrijk om zoveel mogelijk handige en praktische tips te verzamelen. Dingen die je zonder al te veel problemen kunt proberen om te zien wat voor jóú werkt.

Zo probeer ik alle pagina’s die over de overgang gaan op te bouwen. Praktisch, maar wel een gedegen achtergrond.

Veel achtergrond informatie komt uit Amerikaans onderzoek, omdat ze daar nu eenmaal veel meer onderzoek doen naar de overgang dan hier. Ik verwijs dan ook regelmatig naar de bronnen die ik heb gebruikt.

Ik hoop dat je op deze site zult vinden wat je zoekt. Ik vind het leuk als je een berichtje achterlaat of als je tips hebt over onderwerpen die je (nog) mist.

Hartelijke groet,

Astrid

Vrouw in de overgang
vrouw in de overgang

Vrouwen in de overgang: niet tegen te houden

Je ontkomt er niet aan. Op een dag is het zover. De Overgang.

Soms heb je al een langere periode last van lichamelijke of psychische klachten. Niemand weet wat er mis is, maar jij voelt dat er iets niet klopt. Je herkent jezelf niet meer.

Waarom ben je zo kort van stof en snel emotioneel…? Je komt aan, terwijl je écht niet zoveel meer eet. Lekker voor je zelfvertrouwen.

En dan, als je weer eens lichtelijk gefrustreerd op het internet aan het rondkijken bent, kom je iets tegen en dan valt ineens het kwartje.

Nee, dat kan toch niet nu al? Ik zal toch niet…..? Maar die lijst van klachten, je hebt ze bijna allemaal….. Ineens hebben je klachten een naam. Je kunt wel huilen van opluchting (ja, dat past ook in het beeld….).

Vrouwen in de overgang. je kunt er behoorlijk wat klachten van hebben.

80% van alle vrouwen in Nederland die met de overgang te maken hebben, hebben klachten in meer of mindere mate.

Je bent dus in ieder geval niet de enige!

Vrouwen in de overgang, vriendinnen

Hoe lang duurt de overgang? 

Hoe lang de overgang duurt verschilt per vrouw. Sommige vrouwen rollen er doorheen zonder nauwelijks iets te merken, behalve dat de menstruatie er ineens niet meer is.

Andere vrouwen worstelen jaren zowel lichamelijk als geestelijk met de nieuwe fase in hun leven. Het goede nieuws is dat je dus niet alleen bent. Deze pagina geeft je tips voor wat je zelf kunt doen en waar je (h)erkenning kunt vinden voor de situatie waar jij nu in zit..

Misschien vind je je klachten niet zwaar genoeg om ermee naar een huisarts te gaan, maar zoek je wel verlichting van je klachten.

Blijf niet worstelen met de overgang. Kom je er echt niet uit of loop je vast, zoek dan toch hulp bij je huisarts of een gespecialiseerde vrouwenconsulent.

Vrouw denkt na

Vrouwen in de overgang: ik ben nog geen 40! Nu al?

Zeker als je net 40 (of zelfs nog géén 40) bent, dan is de overgang of de menopauze niet het eerste waar je aan denkt. Terwijl het eigenlijk logisch zou zijn er wél aan te denken. 

De overgang is een periode. Een niet van tevoren afgebakend proces. En in die periode kunnen vrouwen in de overgang klachten op diverse gebieden krijgen: in de overgang is stemmingswisselingen hebben heel normaal. 

In de overgang afvallen blijkt bijvoorbeeld ook héél anders te kunnen gaan dan vóór de overgang. Even twee weken wat minder eten en je bent weer op je gewicht. Kans is groot dat dat nooit meer gaat lukken.

vrouw in de overgang

Je botten in de overgang

Gezond eten en bewegen is voor iedereen goed.

Over wat je gericht met je voeding kunt doen, staat al eerder iets op deze pagina geschreven. Dit stukje gaat dan ook met name over bewegen en dan specifiek: heb belang van krachttraining voor vrouwen.

Vrouwen zouden eigenlijk al vanaf het begin van hun volwassenheid regelmatig aan krachttraining moeten doen. De voordelen voor vrouwen blijkt uit het onderzoek naar krachttraining en osteoporose dat ook  door de Osteoporose vereniging wordt omarmd. 

Traplopen

Krachttraining is gezond

Ook als je de middelbare leeftijd hebt bereikt of zelf nog ouder bent, is krachttraining goed voor je. Krachttraining belast je botten en door die belasting worden je botten sterker waardoor ze minder snel breken. 

Dat betekent niet dat je moet gaan sleuren aan zware gewichten of dat je in de sportschool de cardio apparaten nu links moet laten liggen. Iedere beweging die tegen de zwaartekracht ingaat, belast je botten. 

Denk daarbij aan tennissen, touwtje springen, hardlopen, maar ook wandelen, tuinieren en opruimen.  Onderzoek toont aan dat één keer in de week krachttraining al winst voor je gezondheid oplevert [Bron]

Vrouwen in de overgang en je werk

Wat kun je zelf doen?

Slecht slapen, prikkelbaar zijn, concentratieverlies. Heel verklaarbaar als overgangsklachten, maar niet iedere vrouw herkent haar klachten als zodanig. Dan wordt het natuurlijk ook lastig om er op je werk over te praten. En dan heb je ze herkent, maar dan, wat doe je eraan?

Onderzoek

In 2019 is er in het Verenigd Koninkrijk onderzoek gedaan naar werk en overgang. In het VK is 51% van de werkende bevolking vrouw! Dus de kans dat werkgevers met Vrouwen in de Overgang in aanraking komen heel groot.

In het Verenigd Koninkrijk nemen ze in de politiek de problematiek al wat langer serieus en wordt er van werkgevers verwacht dat ze er in hun personeelsbeleid rekening mee houden

De link op deze pagina verwijst naar een Engelstalige samenvatting inclusief grafieken. Misschien kun je niet zo goed Engels lezen, maar de eerste grafiek op de site zegt al een heleboel:

94% van de ondervraagde vrouwen geeft aan dat overgangsklachten hun werk negatief beïnvloedt. Zo erg dat het leidt tot ziekteverzuim.

Vrouwen in de overgang, ziekteverzuim

Werk: wat kun je zelf doen?

Het is natuurlijk niet de bedoeling de verantwoordelijkheid volledig bij een werkgever te leggen, maar een beetje begrip kan wonderen doen. Uiteindelijk heeft je werkgever er zelf ook belang bij. Het is in niemands belang dat jij in de ziektewet zit.

Je kunt zelf ook wat doen. Dat geeft doorgaans ook nog eens een beter gevoel, want je bent weer zelf ‘in control’.

Overmatige stress is voor de meeste mensen ongezond. Veel stress kan de problemen die je ervaart door de overgang ook nog eens vergroten. Door het volgen van bijvoorbeeld een online cursus beter omgaan met stress leer je om iets aan je stressniveau te doen.

 

Heb je veel last van opvliegers op je werk, vraag je werkgever om een (kleine) ventilator. Is dat om welke reden dan ook een probleem, dan je ook nog een handwaaier meenemen om jezelf koelte toe te wuiven.

Ventilator
Waaier

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *