Betere controle dankzij deze simpele veelbelovende antistresstechniek

Betere controle dankzij deze simpele veelbelovende antistresstechniek

Door Sofie Ten Wold

Betere controle dankzij deze simpele veelbelovende antistresstechniek. Deze techniek brengt op een heel eenvoudige manier in beeld op welke manier jij iets aan jouw stress kunt doen. Juist de eenvoud maakt het tot iets heel bijzonders.

Maar eerst iets over stress zelf.

Met alle negatieve berichten die we over ons heen hebben gekregen als het gaat over stress, zou je bijna vergeten dat stress ook positieve kanten heeft.

Chronische stress is slecht voor je gezondheid, dat is inmiddels wel aangetoond in diverse onderzoeken. Je kunt er burn-out van krijgen of een depressie. En te lang teveel psychische druk kan ook tot lichamelijke klachten leiden, tot hartproblemen en hoge bloeddruk toe.

Betere controle dankzij deze simpele veelbelovende antistresstechniek, vrouw in stress

Goede stress

Er is dus veel onderzoek gedaan naar stress, maar wat hebben we daar nu aan? Als je kijkt naar de publicaties van de laatste jaren gaat de boodschap steeds over de schadelijke kanten van stress. 

Maar er is ook een kant aan stress waaruit blijkt dat stress ongeveer het beste is dat een mens ooit heeft ontwikkeld.  (zie bijvoorbeeld “Well Stressed; Manage stress before it gets toxic” van Sonia Lupien).

Stress is wat ons letterlijk in leven houdt. Zonder stress waren wij er al lang niet meer geweest. Stress in de ochtend zorgt voor cortisol en dat zet je er in de ochtend toe aan om aan de dag te beginnen.

Een stress reactie heeft twee uitersten tot gevolg: vluchten of vechten. Dat is iets dat de meeste mensen wel weten. Door stress gaat je hartslag omhoog en alle energie in je lijf gaat naar één van de twee reacties toe.

vluchten of vechten

Dat is wel fijn als er auto met grote snelheid aankomt. In dit geval kies je meteen voor “vluchten”, want vechten tegen een aanstormende auto ga je verliezen  Je wilt niet geraakt worden, dus spring je opzij. En vaak zie je dat je veel sneller bent, veel verder springt dan dat je in een “normale”, gecontroleerde situatie zou doen. 

Dit is wat ook wel bekend staat als de gezonde vorm van stress. Is het gevaar geweken, dan zou de stress weg moeten ebben. Het gevaar is voorbij en je kunt tot rust komen. Dat is waar het in onze moderne tijd aan ontbreekt. Wij staan zo langzamerhand 24/7 “aan” en daar zijn ons lichaam en onze geest niet op “gebouwd”.

Gevolgen van stress voor je hersenen en emoties

Stress hormonen beïnvloeden behalve je lichaam ook je hersenen en je emoties. En op zich is dat fijn, want daardoor herinner je je waar gevaarlijke plekken zijn en welke plekken je dus beter kunt mijden. Sommige gebeurtenissen zetten zich zo ongeveer vast in je geheugen. Weet je nog wat je deed op 27 februari 2008? Waarschijnlijk niet, tenzij er op die dag iets is gebeurd dat op jouw leven een grote impact heeft gehad.

Een ander verhaal wordt het als het gaat om chronische stress. In je hersenen wordt je geheugen door voortdurende prikkeling overbelast. Je kunt dingen minder goed onthouden, je kunt je minder goed concentreren, je wordt angstig en somber, allemaal door de te lange te hoge belasting van je brein.

Dit heeft dan ook nog eens een bijkomend negatief effect. Door de gevoelens van depressie en oververmoeidheid kom je in een negatieve spiraal terecht. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met chronische stress woorden die te maken hebben met dood en begraven beter kunnen onthouden dan neutrale woorden als kast en kat.

Betere controle dankzij deze simpele veelbelovende antistresstechniek

Er zijn vier kenmerken die altijd en voor iedereen aan de basis liggen van stress: de situatie is nieuw, de situatie is onverwacht of onvoorspelbaar, de situatie bedreigt je ego én je hebt een gevoel van controleverlies. In alle situaties die iemand als stressvol ervaart, komt tenminste één van deze kenmerken naar voren. Vaak is er ook een combinatie van twee of zelfs wel drie kenmerken.

Betere controle dankzij deze simpele veelbelovende antistresstechniek, vrouw heeft alles onder controle

Er zijn vier kenmerken die altijd en voor iedereen aan de basis liggen van stress: de situatie is nieuw, de situatie is onverwacht of onvoorspelbaar, de situatie bedreigt je ego én je hebt een gevoel van controle verlies. In alle situaties die iemand als stressvol ervaart, komt tenminste één van deze kenmerken naar voren. Vaak is er ook een combinatie van twee of zelfs wel drie kenmerken.

In het Engels komen we voor de techniek een mooi gezegde tegen:

Don’t go NUTS.

Dit kun je vertalen met “Laat je niet gek maken”, waarbij NUTS een afkorting is voor Novelity (nieuw), Unpredictability (onvoorspelbaarheid), Threat to Ego (bedreigend voor het ego) en Sense of Control (gevoel van controle). De vier kenmerken van stress dus.

In het Nederlands heb ik er van gemaakt:

Geen BONC voor jou!

  • B = Bedreigend voor je ego
  • O = Onvoorspelbaarheid
  • N = Nieuw
  • C = Controle verlies

Nut van dit soort oneliners is dat het je handvaten geeft om met je stress te dealen. Bij iedere situatie die jou stress oplevert kun je analyseren waar de stress dan zit. 

Heb je dat inzichtelijk dan kun je gaan bepalen hoe je weer grip op de situatie krijgt. Je weet dan voor welke van de vier gebieden je een oplossing moet zoeken en zo kun je daar je energie in steken.

Betere controle dankzij deze simpele veelbelovende antistresstechniek; voorbeeld

Stel dat je op een zaterdagochtend plotsklaps uitvalt tegen één van je kinderen die een voetbalwedstrijd heeft en jou vraagt wanneer jullie nu eindelijk weggaan. Laat we de techniek gebruiken om te kijken wat er aan de hand is.

  • Is er sprake van Bedreiging voor je ego? Nee.
  • Onvoorspelbaarheid van de situatie? Nee, want je wist al dat die wedstrijd eraan zat te komen.
  • Nieuwe situatie? Dat kan, als je kind voor het eerst een wedstrijd gaat spelen.
  • Controle verlies? Absoluut! Een ander, zelfs al is het je kind waar je ongelooflijk veel van houdt, brengt jou in een situatie waar je geen of weinig controle over hebt.

Als je nu dus wéét dat in deze situatie voor jouw de stress zit, kun je er een plan voor bedenken. Het mooie is dat het bedenken ervan soms al genoeg is. Je hoeft het niet eens uit te voeren. 

Zeker niet als het om “controle verlies” situaties gaat. Het feit dat je een alternatief kunt bedenken, betekent dat je niet alle controle kwijt bent en daarmee haal je de angel uit de situatie.

controle verlies

Dat is namelijk het allerbelangrijkste dat je in een stress situatie nodig hebt: het gevoel dat je zelf weer het heft in handen kunt nemen. Jij beheerst de situatie en niet andersom.

Nog iets om naar te kijken

Een andere zaak waar je naar zou moeten kijken als je op een andere manier met stress om wilt gaan, is hoe jij zelf tegen stress aankijkt. Veel mensen kennen het gezegde: “Een mens lijdt het meest door hetgeen hij vreest” wel. Dat is bij stress óók het geval. Des te groter jouw angst voor stress of stressvolle situaties, des te meer last je ervan zult hebben.

Als je gelooft dat stress je helpt een situatie beter aan te kunnen, is hoe je tegen stress aankijkt een stuk positiever en dat helpt. Kijk daarbij naar mensen die op hoog niveau presteren, of het nu in de sport is of in de maatschappij.

Conclusie

Mensen hebben een zekere mate van stress nodig om op de top van hun kunnen te kunnen presteren. Een toneelvoorstelling doen, je rij examen of examen op school; stress op een goede manier aangewend zal je helpen een optimale prestatie neer te zetten.

Al deze inzichten heb ik in een praktische training bijeengebracht. En is er ook voor jou een betere controle dankzij deze simpele veelbelovende antistresstechniek mogelijk.

Klik hier voor meer informatie over de Training Stress beheersing via de BONC methode of klik op de afbeelding

Plaats een reactie