De beste huidverzorging tijdens de overgang

De beste huidverzorging tijdens de overgang, wat kun je doen? Lees het in de ultieme gids met tips voor de beste huidverzorging tijdens de overgang.

Onze huid is het grootste orgaan van ons lichaam. En aangezien het aan de buitenkant zit, zijn littekens van puistjes en andere wonden goed zichtbaar.

Het is erg belangrijk om een gezond ogende huid te hebben. Andere mensen denken vaak dat een gezond uitziende huid betekent dat iemand goed voor zichzelf zorgt. Het omgekeerde geldt helaas ook. 

Van iemand met huidproblemen wordt nog wel eens gedacht dat dit een directe link heeft met een slechte algemene verzorging. Mensen die last hebben van hun huid zijn hier vaak ook bang voor. 

Voor sommige mensen betekent dit dat ze contacten gaan mijden. Het gestaar en gefluister van andere mensen is emotioneel zo belastend geworden, dat mensen met huidproblemen liever iedere vorm van contact uit de weg gaan.

Acne en de rijpere huid

Acne komt veel voor bij volwassen mensen. Je moet deze vorm anders aanpakken dan de bekender vorm die je bij jongeren ziet.

Wat je het beste kunt doen, en wat je beter kunt laten, lees je allemaal in acne op latere leeftijd 

De beste huidverzorging tijdens de overgang

Voor als je goed voor je huid wilt zorgen, volgen hier een paar basis tips om je te helpen.

  1. Let op je cosmetica

    Overvoer je huid niet met cosmetica. Verschillende cosmetica bevatten zeker verschillende ingrediënten wat echt niet goed is voor je huid. Sommige ingrediënten hebben een negatieve inwerking op elkaar. Hierdoor zal je huid er rood, geïrriteerd en zelfs schilferig uit kunnen zien.

  2. Lichaamsbeweging

    Doe tenminste 3 keer per week 30 minuten aan beweging. Dit kan een stevige wandeling zijn, maar ook tennis, werken in de tuin, etc. Dit zorgt voor een betere doorbloeding, waardoor er meer voedingsstoffen naar de huid komen. Tegelijk worden afvalstoffen beter afgevoerd.

  3. Eet gezond voedsel

    Wat ik bedoel met gezond zijn de groenten en fruit. Vermijd te veel vetten en koolhydraten.

  4. Reiniging na make-up

    Als je make-up gebruikt, maak je gezicht dan voorzichtig schoon met een milde reiniger zonder zeep.

  5. Puistjes de ruimte geven.

    Hoe groot de verleiding ook is: blijf van puistjes af. Prikken, pulken, knijpen, het kan je probleem alleen maar erger maken. Het kan littekens veroorzaken en de verspreiding van de infectie groter maken.
  6. Slaap voldoende.

    Gun jezelf voldoende rust. Slaap minimaal zeven tot acht uur per nacht. 
  1. Drink veel water

    Drink elke dag minstens zes tot acht ons glazen water om afvalstoffen af te voeren en je huid gehydrateerd te houden.

  2. Gebruik zonnebrandcrème

    De nummer één oorzaak van rimpels is schade door de zon. Gebruik daarom vanaf jonge leeftijd een zonnebrandcrème om dit te voorkomen.

Vrouw heeft puistje op haar wang

De beste huidverzorging tijdens de overgang;  huidproblemen

Dalende oestrogeenspiegels tijdens de menopauze kunnen huidveranderingen veroorzaken, zoals droogheid, verlies van elasticiteit, donkere vlekken, puistjes en langzame wondgenezing. Met de juiste zorg is het echter mogelijk om deze effecten te verminderen.

Onze huid bestaat voornamelijk uit collageen, een eiwit dat de elasticiteit en veerkracht van de huid in stand houdt. Collageen is de ondersteunende vezel in de huid en ook in de nagels, het haar, de spieren, de botten en het bloed. Naarmate je ouder wordt en de oestrogeenspiegels dalen tijdens de menopauze, wordt het moeilijker voor je lichaam om collageen te produceren. Je huid wordt daardoor vatbaarder voor uitdroging.

Wanneer de productie van oestrogeen wordt verminderd, produceert de huid ook minder talg, hyaluronzuur en ceramiden. Deze stoffen versterken de huidbarrière en helpen verdamping te voorkomen. Hierdoor kan je huid droog worden en gaan jeuken.

Ook kun je tijdens de overgang (weer) last van puistjes krijgen.

Hoe om te gaan met huidproblemen tijdens de overgang?

Het gezicht

Rimpels, bruine vlekken, wangen en een droge huid kunnen meer uitgesproken worden naarmate de huid ouder wordt. Veranderingen in de pH van de huid en fluctuaties in de hormoonspiegels in de perimenopauze kunnen ook bestaande huidaandoeningen zoals acne, rosacea, eczeem en psoriasis verergeren. Lees hier de meest waardevolle tips tegen acne op latere leeftijd.

Daarnaast neemt tijdens de overgang je botdichtheid af. Bij vrouwen kunnen ook de botten in de kaak en de kin slinken. Deze veranderingen in je gezicht kunnen de huidverslapping verergeren.

Ook de vetverdeling in je lichaam verandert gedurende de overgang.  Vet wordt op verschillende plaatsen in je gezicht opgeslagen. Met het ouder worden sommige plekken groter en andere kleiner.

Hierdoor kan je gezichtsuitdrukking gedurende de overgang veranderen.

De beste huidverzorging tijdens de overgang, verzorg je huid goed

De geslachtsdelen

Met het afnemen van oestrogeen kunnen sommige vrouwen vaginale atrofie, dat is een droge, dunner wordende huid en een verandering in de pH van de huid ervaren. Dit kan aanvallen van bacteriële vaginose en urineweginfecties veroorzaken, en seks ongemakkelijk maken. 

Bestaande aandoeningen aan je huid zoals vulvodynie en lichen sclerosus kunnen ook opflakkeren. Een vermindering van vetophopingen in de schaamlippen kan ervoor zorgen dat de huid losser en minder elastisch aanvoelt.

Andere delen van het lichaam

De handen, hoofdhuid en andere delen van het lichaam kunnen ook last krijgen van veranderingen in de huid in de overgang, met name droogheid en irritatie.

Het is belangrijk niet alleen naar het uiterlijk van de huid te kijken, maar je ook te realiseren dat je huid je helpt gezond te blijven. Je huid beschermt je tegen kwalijke invloeden van buiten af. Je moet dus niet alleen kijken hoe je huid eruit ziet, maar ook bewust weten hoe je huid aanvoelt. En ook hoe goed het geneest na een blessure. 

Het is aangetoond dat vrouwen met een verminderd oestrogeen minder goed kunnen genezen na een operatie of als ze later in hun leven beenulcera (beenzweren) krijgen.

De beste huidverzorging tijdens de overgang; extra verzorging

Dagelijkse huidverzorging

Ondersteun de natuurlijke pH van de huid, die licht zuur is. Let er dus op dat je reiniger een lagere pH waarde heeft dan 7. Als je huid te alkalisch wordt, droogt je huid uit en wordt daardoor vatbaarder voor irritaties. Hierdoor kan rosacea, roodheid van het gezicht enzovoort verergeren. 

Dus was je huid met milde, lichtzure, zeepvrije reiniger of verzachtend middel. Ga niet te lang onder de douche of in bad. Draag handschoenen als je aan het afwassen bent. Gebruik een goede vochtinbrengende crème op je gezicht en je lichaam die de huidbarrière beschermt.

Overweeg het gebruik van retinoïden, antioxidanten en peptiden

In huidproducten die ontwikkeld worden voor de rijpere huid zie je deze ingrediënten regelmatig terug. Retinols en retinoïden zijn afgeleiden van vitamine A en helpen bij de productie van collageen en elastine. Het kan even duren voordat je resultaat ziet, dus heb geduld.

Hormoonvervangende behandeling (HVT)

Een toenemend aantal vrouwen kiest ervoor om tijdens de overgang de dalende oestrogeenspiegels aan te vullen met HVT. Dit kan het algehele welzijn helpen ondersteunen en heeft extra voordelen voor de gezondheid van de huid. Aan hormoonvervangende behandelingen zitten voordelen: het werkt en nadelen: het verhoogt de kans op bepaalde vormen van kanker.

Als vulvale en vaginale huidproblemen de belangrijkste problemen zijn tijdens de overgang, kan dat ook behandeld worden met lokaal aangebrachte oestrogeencrème. Wassen met een milde, verzachtende zalf en het gebruik van een pH-gebalanceerd vaginaal glijmiddel (vrij van siliconen, parfums en glycerine) kan ook de gezondheid van de genitale huid ondersteunen.

De beste huidverzorging tijdens de overgang; levensstijl

Een uitgebalanceerd dieet, lichaamsbeweging en je huid verzorgen vanaf jonge leeftijd zijn de beste manieren om voor je huid te zorgen. Als je goed voor jezelf zorgt, ziet je huid er natuurlijk beter uit dan wanneer je rookt, te veel drinkt of overgewicht hebt.

Lees ook Is een collageen dieet iets voor jou