De overgang waarom voel ik me zo?

In de video zie je een korte samenvatting van deze pagina

Waarom voel ik me zo?

De overgang waarom voel ik me zo?

Even een stukje biologie.

Hormonen zijn de boodschappen brengers in je lichaam. De hormonen waar we het hier over hebben worden afgegeven aan je bloedbaan en aangezien er bloedbanen door je hele lichaam lopen, kunnen hormonen overal komen. Als je hormoonhuishouding dan verandert, is de vraag: “De overgang waarom voel ik me zo?” niet zo gek.

Een hormoon heeft een speciale boodschap voor een speciale cel in je lichaam. Deze cel is daarom voor het hormoon een doelcel. Als het hormoon zijn doelcel heeft gevonden, gaat het hormoon een verbinding aan met de cel. 

Het hormoon ‘weet’ welke doelcel hij moet hebben, omdat zowel hormoon als doelcel een receptor hebben. Een receptor kun je het best vergelijken met een puzzelstukje. En zoals het ene puzzelstukje uitsluitend aan één ander puzzelstukje past, zo ‘past’ een hormoon op een doelcel. 

Doordat de koppeling plaatsvindt wordt de cel nu als het ware “aangezet”, het heeft de boodschap gekregen van het hormoon en nu kan de cel zijn werk gaan doen, zoals de productie van een eiwit.

De overgang; waarom voel ik me zo? receptoren zijn puzzelstukjes
Vrouw in de overgang

Het is allemaal nog wel een stuk ingewikkelder als hier beschreven, maar dit is wel ongeveer de basis hoe het werkt.

De overgang waarom voel ik me zo? Oestrogeen

Hormonen worden op verschillende plaatsen in je lichaam aangemaakt. Bij vrouwen is dat onder andere in de eierstokken. Daar wordt het vrouwelijk hormoon oestrogeen of estrogeen aangemaakt. 

Bijnieren

Ook je bijnieren maken oestrogeen aan, dus je bent niet uitsluitend afhankelijk van je eierstokken. En dat is maar goed ook, want ook mannen hebben oestrogeen nodig en die hebben geen eierstokken.

Oestrogeen is voor vrouwen een superbelangrijk hormoon. Het zorgt ervoor dat de wand van je baarmoeder soepel blijft, maar het beschermt ook je botten, houdt je huid soepel en zorgt voor een betere doorbloeding van je hersenen. 

De overgang waarom voel ik me zo, serotonine gelukshormoon

Serotonine

Wat ook nog een belangrijke functie is, is dat oestrogeen de werking van serotonine stimuleert. Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. Het geeft je hersenen namelijk door dat je je gelukkig voelt en geeft je zelfvertrouwen een oppepper.

Je brein krijgt dus nogal wat te verduren en dat kan dan weer tot andere klachten als vergeetachtigheid leiden.

Je urine- en voorplantingsorganen vormen samen het urogenitale stelsel. In dit stelsel zit een grote hoeveelheid oestrogeen receptoren. Dus eigenlijk specifieke vrouwelijke hormonen die op zoek moeten naar een doelcel om zich mee te verbinden.

De overgang waarom voel ik me zo? Voorraad eicellen

De voorraad eicellen die je in je eierstokken hebt, is beperkt. Je maakt in je vruchtbare periode geen eicellen aan. Op een gegeven moment, rond je 40e, 45e raakt de voorraad eicellen op. Dat is voor je eierstokken het signaal om langzamerhand te gaan stoppen met de productie van oestrogeen. Er zijn dus ook veel minder oestrogeenreceptoren die hun boodschap aan een doelcel kunnen doorgeven. Dit proces in onomkeerbaar.

De overgang; waarom voel ik me zo? Somber, neerslachtig
De overgang; waarom voel ik me zo? Eierstokkem

Wat doet oestrogeen voor je?

  • soepel houden baarmoederwand
  • bescherming van je botten
  • soepel houden van je huid
  • betere doorbloeding van je hersenen
  • stimuleren gelukshormoon serotonine

Niet zo gek dus als je dit hormoon moet missen dat je je een tijdlang behoorlijk uit evenwicht kunt voelen, dat je huid minder elastisch wordt, je minder goed dingen kunt onthouden, sneller een bot kunt breken en depressieve klachten krijgt.  

De overgang waarom voel ik me zo? 

Antwoord:
Eén van de belangrijkste beschermers van je vrouwenlichaam geeft er de brui aan!

Oestrogeen in pil vorm?

Je zou zeggen: als het probleem is een tekort aan oestrogeen, dan neem je toch een pilletje met oestrogeen om het op te lossen?

Het blijkt niet zo eenvoudig. Uit een onderzoek uit 2020 blijkt dat bij sommige vrouwen een oestrogeen supplement aantoonbaar leidt tot een groter risico op borstkanker en hart- en vaatziekten, met name als oestrogeen in de vorm van estradiol wordt ingenomen  [Bron].

De oorzaak daarvan zou kunnen zijn dat je lichaam toch wat anders reageert op lichaamseigen oestrogeen dan op oestrogeen dat ‘van buiten’ komt en een synthetische basis heeft.  

Als je hele ernstige overgangsklachten hebt, blijf er niet meer rondlopen en ga ermee naar je huisarts. Hij kan je medicijnen voorschrijven en in de gaten houden dat je geen schadelijke hoeveelheden binnenkrijgt.

stemmingswisselingen
Verdrietig

De overgang waarom voel ik me zo? Tips

Wat kun je zelf doen om de symptomen te verlichten?

 

Tip 1: Let op je voeding

Sommige voeding kan je helpen de klachten rond de overgang te verminderen. Zuivel en kaas bevat calcium wat kan helpen osteoporose te voorkomen. Zorg voor voldoende eiwitten uit vlees, vis of eieren en eet eens een banaan [Bron]. 

Als groente kun je kiezen voor een koolsoort als broccoli, Chinese kool, boerenkool en spruiten.

Tip! Houd je niet zo van spruiten? Probeer het volgende recept!

Kook ze 5 minuten, snij ze door en wok ze vervolgens in ketjap (ongeveer 7 minuten). Portie taugé erbij en gebakken ei erdoor. 

Sinds dit recept zijn spruitjes met stip gestegen op mijn lijstje met favoriete groenten. Snel klaar, heerlijk en nog gezond ook!

Tip 2: Let op je gewicht

Als je ouder wordt, wordt je stofwisseling langzamer. Hierdoor kun je aankomen. Zwaarder zijn en overgang kan de kans op osteoporose vergroten. Het is belangrijk dat je regelmatig eet. 

Pas je portie aan door bijvoorbeeld een kleiner bord te nemen, maar sla
geen maaltijden over. 

Houd je stofwisseling actief.

Tip 3: Stop als je kunt zo spoedig mogelijk met roken

Rokende vrouwen komen eerder in de overgang dan niet-rokende vrouwen [Bron]. Het lijkt er daarnaast ook nog eens op dat rokende vrouwen méér last hebben van overgangsklachten dan niet-rokende vrouwen. Je doet jezelf dus een enorm plezier als je het roken gaat opgeven.

Hulp nodig  bij stoppen met roken? Lees het artikel De overgang en stoppen met roken.

Tip 4: Ga aan krachttraining doen

Belasten van je botten zorgt ervoor dat je botdichtheid toeneemt. Hierdoor neemt de kans op het breken van je botten af.

Belasting is in dit geval alle beweging die tegen de zwaartekracht ingaat: traplopen, tennissen, wandelen, hardlopen, tuinieren en opruimen.       

Je hoeft dus niet drie keer per week met zware gewichten in de sportschool aan de gang, tenzij je dat natuurlijk leuk vindt.

Wil je thuis aan de gang met een gericht schema met krachttraining, lees dan Vrouwen en krachttraining.

De overgang; waarom voel ik me zo? Krachttraining voor vrouwen

Tip 5: Leer ontspannen

Langdurige stress is voor niemand goed, maar zeker niet voor vrouwen in de overgang.

Dit omdat de kans op hart- en vaatziekten voor vrouwen in de overgang ook wat groter wordt en stress ook een oorzaak kan zijn van hartproblemen

Het is soms makkelijker gezegd dan gedaan, stress verminderen. Als je niet goed weten hoe je dat moet doen, overweeg dan eens de Online cursus leren ontspannen.

Tip 6: Praat erover met gelijkgestemden

Er zijn 1,2 miljoen Nederlandse vrouwen tussen de 45 en 60 jaar. Van deze vrouwen heeft tussen de 70% en 90% in meer of mindere mate overgangsklachten. Je bent dus beslist niet de enige. Praat met vriendinnen, met je zus, of met collega’s over waar je tegenaan loopt.

Zoek lotgenoten op het internet of zoek hulp bij bijvoorbeeld Care for Women. Zij hebben  gespecialiseerde overgang consulentes in dienst die je verder kunnen helpen. Er zijn 150 vestigingen verdeeld over het hele land.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *