E-boeken en supplementen

E-boeken en supplementen. Hulpmiddelen om je door de periode van de overgang heen te helpen. Wij zijn met 1,2 miljoen Nederlandse vrouwen in de overgang om je even een idee te geven. Je bent dus hoe dan ook niet alleen.

Op deze pagina vind je vrouwen die hun eigen overgang hebben omgezet in een e-boek en je vindt een paar supplementen die je net even dat beetje extra kunnen geven dat je nu net nodig hebt.

E-boeken en supplementen, vrouw leest e-boek
E-boeken en supplementen, trotse vrouw

E-boeken en supplementen

E-boek Overwin je overgang

Dit boek is zóóóó herkenbaar voor mij. Dus misschien herken jij jezelf er ook wel in. Herkenning en erkenning voor wat er met jou gebeurt in deze fase van je leven. Het kan zo fijn zijn ervaringen van anderen te lezen en wat je letterlijk kunt doen om deze levensfase als minder belastend te ervaren. 

Ria Kamelle neemt je mee door haar eigen pre-menopauze, menopauze en postmenopauze. Je krijgt direct toegang tot haar e-boek “Overwin je overgang”. 

Een 30-dagen niet-goed-geld-terug programma  met leuke extra’s zoals als een kruidengids tegen overgangsklachten, recepten voor maaltijden die kunnen helpen je klachten te verminderen en meditatie oefeningen om tot rust te komen.

E-boeken en supplementen

Menopauze een nieuw begin

Ontdek bij Linda Hofker hoe je de nieuwe fase in je leven kunt leren verwelkomen en omarmen. Een Engelse uitspraak is “If you can’t beat them, join them” wat zoveel wil zeggen als “als je niet kunt winnen, sluit je dan aan”. 

Tegen de overgang kun je niet vechten. De overgang komt en jij moet er dealen. En dat laatste gaat je lukken! Mild zijn voor jezelf, je redt het wel. Als extra krijg je van Linda een e-boek over voeding, een rapport over EFT (Emotional Freedom Techniques). Voor meer informatie over EFT

zie wat is EFT

en een mp3 bestand met een meditatie voor gezondheid en energie.

E-boeken en supplementen

Slank door de overgang

Overgewicht een overgangsklacht?

In de overgang merk je het. Je lichaam verandert. Ben je anders gaan eten? Meer gaan eten? Meestal niet en toch. Stiekem aan neemt je gewicht toe. Oké, je sport misschien niet meer zo fanatiek als eerst, maar deze uitdijing van je lichaam lijkt onverklaarbaar.

MAAR DAT HOEF NIET!

Heb je er wel eens bij stil gestaan dat gewichtstoename en zelfs overgewicht een overgangsklacht kan zijn? En dat je er misschien best iets aan kunt doen. 

Door je  voedingspatroon te wijzigen, je maaltijden aan te passen, geef jij je lichaam díe voedingselementen waar jouw lichaam nu zo’n behoefte aan heeft. Gewoon lekker eten, maar wel met zorg voor je lichaam in de overgang. 

Lees en ontdek wat je door je voedingspatroon te veranderen kunt doen in Slank door de overgang 

E-boeken en supplementen

Je huid in de overgang

Vanaf je 25e neemt de hoeveelheid collageen in je huid af, dat gaat met ongeveer 1% per jaar. Collageen is wat je huid elastisch maakt, al doet collageen nog wel veel meer. 

Doordat je lichaam na je 25e dus meer collageen afbreekt dan het aanmaakt, moet je dus op een andere manier aan voldoende collageen komen. 

Dat kan door een voedingssupplement als Collageen Select, maar het kan ook door in je voedingspatroon maaltijden op te nemen die voor een groot deel bestaan uit collageenrijke ingrediënten. 

E-boeken en supplementen

E-boeken en supplementen, supplementen

Ondersteuning voor vrouwen in de overgang; supplementen

Vrouwen in de overgang kunnen met een hele reeks van klachten te maken krijgen. Voor sommige klachten zijn tegenwoordig kwalitatief goede supplementen te krijgen die je kunnen helpen je klachten te verlichten. Bij welke klachten gebruik je wat? Hier volgt de beschrijving van twee supplementen die je zouden kunnen helpen.

Het moeilijke met supplementen is dat ze niet altijd bij iedereen werken of evengoed werken. 

Let er daarnaast goed op als je al andere medicijnen gebruikt. Sommige ingrediënten hebben een zogenaamde contra indicatie. Dat betekent dat die ingrediënten de werking van medicijnen negatief kunnen beïnvloeden.

Vraag daarom bij twijfel altijd je arts of apotheker om advies.

E-boeken en supplementen. Slapeloosheid en overgang

SLAPELOOSHEID EN OVERGANG:

Melatolin Plus

Slapeloosheid en overgang. Ze kunnen wel degelijk met elkaar te maken hebben. Je lichaam en psyche maken tijdens het hele proces van de menopauze, de overgang, een heleboel veranderingen door. Neem alleen maar de hormonale veranderingen waar je mee te maken hebt. Die kunnen je nachtrust aardig verzieken. Is het niet met nachtelijk zweten, dan is het wel met gevoelens van onrust of vervreemding die “out of the blue” opduiken. Probeer dan maar eens een goede nachtrust te pakken. Je kunt dus zeker slechter slapen door de overgang

E-boeken en supplementen

EEN MOGELIJK HULPMIDDEL

Melatolin Plus

Wat doet Melatolin Plus voor jou?
Het helpt je te ontspannen zodat je beter in slaap kunt komen en beter door kunt slapen.

Hoe kan dat?
Dat komt door de samenstelling van Melatolin Plus.

De bestanddelen:

Lemmon Balm ofwel Melissa Officinalis (Citroenmelisse).

Citroenmelisse is een vaste plant die, de naam zegt het al, naar citroen ruikt. De blaadjes van de plant kun je gebruiken om thee van te zetten of je maaltijd een fris zurige smaak te geven. Doordat Melissa Officinalis kalmerend en ontspannend werkt, kan dat een gunstige werking hebben op slapeloosheid en spanningen.

L-Tryptofaan

Tryptofaan is een licht antidepressivum. Het kan je helpen makkelijker in slaap te vallen. PAS OP! Gebruik je al een kruidenmiddel als Sint-Janskruid OF heb je al een slaapmiddel van een arts voorgeschreven gekregen, gebruik dit supplement dan NIET.  Deze supplementen kunnen de werking van het slaapmiddel of Sint-Janskruid tegenwerken. Je wordt dan juist opgewonden, rusteloos en minder geconcentreerd.

L-Theamine

Niet voor niets bekend als de natuurlijke rustgever. Je vindt het met name in groene thee. Het heeft een kalmerend, stress verlagend en ontspannend effect. Mooi bijkomstig effect is dat L-Theamine door waarschijnlijk het verhoogd effect op je metabolisme, je in rust ook nog eens meer calorieën. Je kunt er dus ook nog van afvallen.

Ashwaganda

Ashwaganda vermindert stress en angst.
Er is tevens onderzoek gepubliceerd dat het gebruik van ashwaganda kan leiden tot  een aanmerkelijke afname van overgangsklachten, met name stress gerelateerde overgangsklachten. 

Zie: Stress

 
 
GABA

Gamma-Aminobutyric Acid (GABA) zorgt voor rust in je hoofd. Het zorgt er namelijk voor dat er in je hoofd minder gebeurt. De communicatiekanalen in je brein, je neurotransmitters hebben het de hele dag maar druk met communiceren met elkaar. Als je aan het werk bent of je bent druk in huis met iets bezig, is dat wel fijn, maar ’s avonds in bed als je wilt slapen niet. GABA laat alles een niveautje rustiger gaan, zodat je beter en makkelijker in slaap kunt vallen en je ook nog eens dieper slaapt.

GABA in voeding

Je krijgt waarschijnlijk al de nodige GABA binnen, want in veel van onze maaltijden zit GABA, zoals (blad)groenten, eieren, tomaten en noten. Soms kun je echter wel wat meer rust in je hoofd gebruiken voor het slapen gaan en dan kun je een GABA supplement overwegen.
Het supplement kun je beter niet gebruiken als je al een ander antidepressivum slikt, want dat elkaar gaan tegenwerken. GABA gaat wel heel goed samen met melatonine. De combinatie van de twee kan je nachtrust aanmerkelijk verbeteren doordat je dieper slaapt. Overleg bij twijfel met je arts.

Hop

De meeste mensen kennen hop als ingrediënt van bier of familie van cannabis. Hop heeft echter ook een hele rij aan positieve gezondheidseffecten, zoals ontspanning bij nervositeit, verlichting van milde depressieve klachten. Hop bevordert de spijsvertering en kan een rol spelen bij vetreductie. En als klap op de vuurpijl bevat hop fyto-oestrogene bestanddelen. Fyto-oestrogene bestanddelen lijken in oorsprong er op de het vrouwelijke oestrogeen. Hop kan dan ook heel goed helpen bij overgangsklachten. In 1999 toonde professor Dennis De Keukeleire (Universiteit Groningen) dit al aan.

Saffraan

Saffraan is een specerij die wordt gewonnen uit een krokussoort, de herfstkrokus. Van de bloem worden de draden gebruikt wat wij kennen als saffraan. Het heeft een ontspannende werking op je spieren en het kan je helpen makkelijker in slaap te vallen.

Kamille

Kamille kan bij verschillende verschijnselen worden ingezet. Als je maag of darmen van streek zijn of bij verkouden en keelpijn kan kamille bijvoorbeeld in de vorm van thee verlichtend werken. Kamille helpt je lichaam te ontspannen en daardoor kun je makkelijker in slaap vallen.

Melatonine

Als het donker wordt weet je lichaam dat het tijd wordt om te gaan slapen. Dat seintje komt vanuit de hersenen waar melatonine wordt aangemaakt. Soms is de balans verstoord en kan een hulpmiddel nodig zijn je lichaam in de slaapstand te krijgen.

Vitamine B6

Voor de goede werking van je zenuwstelsel. Recent onderzoek van de universiteit van Adelaide, Australië, toont trouwens aan dat je door vitamine B6 je dromen beter kunt herinneren.

Zie Onderzoek

Magnesium

Voor de goede overdracht van zenuwprikkels.

E-boeken en supplementen. Vermoeidheid en overgang 

OVERGANGS KLACHTEN EN VERMOEIDHEID

Detoxin

Overgangsklachten en vermoeidheid. Het komt vaak voor. Je lichaam en psyche moeten zich aanpassen aan een nieuwe fase in je leven. Dat kost energie. Veel energie. Tegelijk kunnen door de stress allerlei zuren in je lichaam zich ophopen. Je kunt je daardoor alleen nog maar beroerder gaan voelen. Tijd voor een schoonmaak.

E-boeken en supplementen

EEN MOGELIJK HULPMIDDEL

Detoxyn

Wat doet Detoxyn voor jou?
Detoxyn ondersteunt het natuurlijk ontgiftingsproces van je lichaam. Als er veel gifstoffen in je lichaam zijn, kun je je daar doodmoe door voelen. Detoxin ruimt samen met je lichaam de gifstoffen op.  Het helpt chronische vermoeidheid te bestrijden en de weerstand te verhogen.

Hoe kan dat?
Dat komt door de samenstelling van Detoxin.

Choline

Choline wordt ook wel B4 genoemd. Het is een halfvitamine, wat wil zeggen dat je lichaam het zelf ook kan aanmaken en speelt een rol bij de stofwisseling. Van nature zit choline al in een aantal voedingsmiddelen zoals eieren, melk en pinda’s. Er zijn aanwijzingen dat choline bij met name wat oudere mensen zou helpen het geheugen te verbeteren. Daar moet echter nog wel meer onderzoek naar worden gedaan. Voor vrouwen in en na de overgang is choline met name belangrijk omdat het vervetting van de lever tegengaat.

Enzymen

Dit zijn eiwitten in je cellen die noodzakelijk zijn om je lichaam te laten functioneren. Ze zijn onmisbaar bij spijsvertering, afbreken van schadelijke stoffen en het in gang zetten of versnellen van allerlei processen in je lichaam.

Amylase

Amylase is een enzym in je speeksel dat helpt zetmeel om te zetten in
glucose, wat je als brandstof voor je lichaam nodig hebt.

Protease

Protease is het enzym dat eiwitten in kleine stukjes opbreekt zodat die in je lichaam kunnen worden opgenomen. Het zit van nature in ananas en kiwi.

Cellulase

Dit enzym breekt vezels af waardoor je darmen de vezels kunnen afvoeren.

Lactase

Enzym dat melksuikers omzet. Hierdoor kun je zuivelproducten verteren.

Lipase

Het enzym dat helpt om vetten te verteren.

Canadese geelwortel
(hydrastis canadensis)

De Canadese geelwortel heeft een verzorgende invloed op je hartconditie. De hydrastis stimuleert je immuunsysteem. Daarnaast bevordert de geelwortel de werking van hiervoor genoemde enzymen die je nodig hebt voor de spijsvertering. Ook als je vatbaar bent voor urineweginfecties kan de Canadese geelwortel een gunstige invloed hebben bij preventief gebruik.

Thijm (Thymus vulgaris)

Thijm stimuleert de werking van je spijsverteringsstelsel. Daarnaast heeft het een antibacteriële werking. Het heeft eveneens een gunstige werking op je luchtwegen. Hierdoor kun je beter ademen en dat helpt je tot rust te komen.

Groene thee

Groene thee kan stress verminderen. Het blijkt namelijk dat groene thee het stresshormoon cortisol afbreekt. Je kunt je snel rustiger voelen. Bijkomend voordeel: doordat groene thee de stofwisseling stimuleert, verbrand je meer energie en kun je ook nog eens afvallen.

Pepermunt

Pepermunt kalmeert de maag en bevordert de spijsvertering. In warme landen wordt pepermunt thee veelvuldig als verkoelend drankje geserveerd. Word je ’s nachts wakker van het zweet, probeer dan eens kopje pepermuntthee. Dit kun je ook koud drinken.

Knoflook

Knoflook is DE natuurlijk ontgifter. In hoge doses kan het zelfs schadelijke metalen uit je lichaam halen, zie Knoflook als ontgifter. Knoflook kan helpen het oestrogeen tekort op te vangen, dan blijft je hormoon huishouding beter in balans. Slapen gaat dan vaak beter, omdat je minder last hebt  van opvliegers en nachtelijk zweten. Je wordt meer uitgerust wakker.

Kaneel

Kaneel is een natuurlijk antibioticum. Het werkt ontstekingsremmend.

Curcuma Longa

Ook curcumine wordt veel in ontgiftingsprogramma’s gebruikt. Onderzoek toont aan dat de lever beter dankzij curcumine beter werkt bij het ontgiften van je lichaam. Zie Ontgiften

Aloë Vera

Door geestelijke en/of lichamelijke stress kun je een tekort aan antioxidanten krijgen. Zeker als de stress lang aanhoudt. In aloë vera zit juist een heleboel antioxidanten.
Daarnaast kan aloë vera de gezondheid van je hart bevorderen. Aloë vera verlaagt namelijk LDL het zogenaamde slechte cholesterol.

Zwarte peper

Zwarte peper wordt ingezet om de werking van andere kruiden te versterken.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *