Hoe kan ik leren ontspannen

Hoe kan ik leren ontspannen. Lees verder hoe jij kunt leren minder last van stress en zorgen te hebben. 

Stress, stress, stress

Waarom is stress ongezond?

 

Stress hoeft op zich niet direct ongezond te zijn. Sterker nog, als je in gevaar bent, zorgt stress ervoor dat je daar goed op reageert. Denk aan een auto die aan komt rijden en waar je nog net voor weg kunt springen. Deze stress is tijdelijke stress en als het gevaar geweken is, neemt de stress uiteindelijk weer af. Tenminste, dat zou zo moeten zijn.

Stress die echter niet afneemt kan schadelijk zijn voor je gezondheid. Je kunt er erg ziek van worden, zoals bijvoorbeeld een burn-out of een depressie. Maar te lang teveel stress kan ook tot lichamelijke klachten leiden en die kunnen ernstig zijn of worden. Lees hier (externe link) het achtergrond artikel van de ggz met 10 redenen waarom stress zo gevaarlijk voor je gezondheid kan zijn.

Zorgen en piekeren

Je zorgen maken is net zo min altijd per definitie ongezond. Iedereen is wel eens bezorgd om iemand om wie je geeft. Of misschien gaat het bedrijf waar je werkt onzekere tijden tegemoet en staat je baan wel op het spel. 

Als de zorgen je functioneren blijvend gaan belemmeren of je zorgen slaan om in piekeren of paniek, dan wordt het tijd om er iets aan te doen. Je veel zorgen maken of piekeren kosten je namelijk ontzettend veel energie en je krijgt er helemaal niets voor terug. 

Bovendien kan piekeren ook tot klachten met je gezondheid leiden. Veel piekeren betekent vaak dat je tot laat in de avond of zelfs tot ver in de nacht “in je hoofd” zit. Je komt dan moeilijk in slaap en dan rust je niet uit. 

In extremere gevallen kan piekeren zelfs tot angst stoornissen leiden waardoor je misschien helemaal niet meer kunt functioneren. Als het zover is gekomen, is het verstandig via je huisarts professionele hulp te gaan zoeken. Het is mooi als het zover niet komt. Het is fijn als je dat vóór kunt zijn.

Tijd om er iets aan te doen, dus. 

Hoe kan ik leren ontspannen, gespannen vrouw
Hoe kan ik leren ontspannen, tress man

Hoe kan ik leren ontspannen; neem stress altijd serieus

 

We kunnen stress indelen in vijf niveaus.

LICHAMELIJKE STRESS:
Deze vorm van stress uit zich in bijvoorbeeld hoofdpijn, duizeligheid, slaapproblemen en vermoeidheid

 

EMOTIONELE STRESS:
Stress die zich uit in angst, boosheid en prikkelbaarheid.

 

COGNITIEVE STRESS:
Deze vorm van stress uit zich in dingen vergeten, concentratie problemen en piekeren.

 

GEDRAG STRESS:
Stress die zich uit in vermijden van andere mensen, agressief gedrag, teveel of juist te weinig eten, meer roken of meer alcohol drinken.

 

SOCIALE STRESS:
Deze vorm van stress uit zich in minder belangstelling voor je omgeving en conflicten thuis of op je werk.

Ongezonde stress kan je leven danig en langdurig verzieken.

Hoe kan ik leren ontspannen, iets doen tegen stress

Gevolgen van stress

De gevolgen stress kunnen zowel psychisch als lichamelijk zijn. Door langdurig onder stress te staan raakt je brein ontregelt. Hierdoor kun je een depressie of een burn-out ontwikkelen. Daardoor kun je langere tijd op minder niveau of zelfs helemaal niet functioneren.

Stress zorgt er daarnaast ook voor dat er in je lichaam minder witte bloed lichaampjes worden aangemaakt en die heb je nodig voor je afweersysteem. Als dat niet goed werkt, word je vatbaar voor ziektes zoals hart- en vaatziekten, klachten met je spijsvertering en
Diabetes type 2. Redenen genoeg dus om stress heel serieus te nemen.

Naar de Homepage

Plaats een reactie