In welk voedsel zit collageen

Op 21 maart 2021 besteedde RTL Boulevard een
item aan collageen. 

Collageen wordt al jaren gebruikt door nationale en internationale beroemdheden. 

Waarom? Omdat het werkt!

Item van RTL Boulevard zien?

Klik hier

In welk voedsel zit collageen? Kun je voldoende collageen uit voeding halen? 

Een mooie gezonde huid. Wie wil dat nou niet? Mooi, vol en glanzend haar is toch iets waar je als vrouw blij van wordt? Een compliment dat je er goed uit ziet doet wonderen voor je zelfvertrouwen, al doen andere zaken, zoals je goed voelen nog veel meer voor je zelfvertrouwen, maar dit ter zijde. 

Als vrouw ontkom je er echter niet aan: na Een Zekere Leeftijd neemt de elasticiteit van je huid af en verandert de structuur van je haar. Je krijgt rimpels en je huid kan er dof uit gaan zien. Je haar wordt dunner, grijs en pluizig. Dat komt dus onder andere door de afname van collageen.

 

In welk voedsel zit collageen; wat doet collageen?

Collageen zorgt onder andere voor een stralender en vollere huid. Dat is natuurlijk belangrijk, maar collageen doet veel meer. Alle losse structuren en weefsel waaruit je lichaam is opgebouwd worden door collageen samen gehouden. Onderzoek toont aan dat collageen helpt je haarzakjes te herstellen waardoor de haargroei bevordert wordt [bron]. 

Collageen helpt daarnaast bijvoorbeeld ook om beschadigingen in de darmwand te herstellen. Naar de werking en mogelijke toepassing van collageen op allerlei gebied wordt intussen onder andere door de Technische Universiteit van  Delft onderzoek gedaan [bron].

 

Collageen tekort. Symptomen.

Een tekort aan collageen uit zich in de volgende symptomen: een doffe huid (zoals al genoemd), dunner of dof haar, een opgeblazen gevoel, diarree of juist obstipatie, broze nagels, pijnlijke gewrichten en maagzuur. Eén of meer van deze symptomen kunnen dus duiden op een collageen tekort.

 

In welk voedsel zit collageen; wat ís collageen?

Collageen en je huid

Collageen is een eiwit dat van nature in onze huid aanwezig is. Je huid maakt het zelf aan en tot ongeveer je 25e maak je evenveel collageen aan als je afbreekt. Na je 25e begint de aanmaak van collageen te vertragen waardoor je huid zijn elasticiteit en stevigheid verliest. Je krijgt de eerste rimpels. Per jaar verlies je vanaf dan ongeveer 1% collageen per jaar.

Collageen en je haar

Door collageen groeit je haar beter, is glanzender en valt minder uit. 

Voor de verzorging van je haar kun je ook heel bewust kijken naar de ingrediënten die in je shampoo zitten. Van sommige ingrediënten is inmiddels uit onderzoek gebleken dat ze goed zijn voor grijs wordend haar. Wil je daar meer van weten, lees dan het uitgebreide artikel Shampoo; werkzame ingrediënten bij grijs wordend haar op deze site.

In welk voedsel zit collageen; bijwerkingen.

Collageen komt van nature in ons lichaam voor en het is makkelijk verteerbaar. Er zijn dan ook nauwelijks bijwerkingen bekend van collageen. Alleen bij verkeerd gebruik van supplementen met collageen of bij bepaalde allergieën kunnen zich wel problemen voordoen, zoals diarree.

Hoe kom je als rijpere vrouw aan voldoende collageen? 

Het goede nieuws: heel gemakkelijk!

Er zijn namelijk veel voedingsmiddelen waar collageen inzit:
-bessen
-bladgroenten
-bonen
-citrusfruit
-linzen
-noten
-quinoa
-witvlees
-zalm

Beschrijving van een recept voor een ontbijt met collageen in voeding.

Voor het ontbijt neem je Griekse yoghurt. De keuze voor Griekse yoghurt is omdat het rijk is aan eiwitten, probiotica bevat en een bron is van twee belangrijke vitamines: B2 en B12.

Quinoa
Quinoa
In welk voedsel zit collageen, Griekse yoghurt
Griekse yoghurt
Bramen
Bramen

Voeg aan de yoghurt toe:

  • 1 banaan
  • 1 eetlepel zonnebloempitten
  • een handjevol kersen
  • 1 eetlepel pompoenzaad
  • 4 eetlepels gepofte quinoa*
  • Garneer je yoghurt met een stuk of 5 bramen of blauwe bessen en klaar is je ontbijt

* Voor gepofte quinoa is gekozen omdat het meteen klaar voor gebruik is. 

Collageen is dus heel belangrijk voor je algehele gezondheid. Het helpt niet alleen je huid en je haar, maar zit daarnaast ook in spieren, botten en je kraakbeen. Collageen zit ook in het bindweefsel rondom je darmen en beschermt zo de spijsvertering. Af en toe een extra dosis kan dus geen kwaad.

Plaats een reactie