In welk voedsel zit collageen

Op 21 maart 2021 besteedde RTL Boulevard een
item aan collageen. 

Collageen wordt al jaren gebruikt door nationale en internationale beroemdheden. 

Waarom? Omdat het werkt!

Item van RTL Boulevard zien?

Klik hier

In welk voedsel zit collageen? Kun je voldoende collageen uit voeding halen? 

Een mooie gezonde huid. Wie wil dat nou niet? Mooi, vol en glanzend haar is toch iets waar je als vrouw blij van wordt? Een compliment dat je er goed uit ziet doet wonderen voor je zelfvertrouwen, al doen andere zaken, zoals je goed voelen nog veel meer voor je zelfvertrouwen, maar dit ter zijde. 

Als vrouw ontkom je er echter niet aan: na Een Zekere Leeftijd neemt de elasticiteit van je huid af en verandert de structuur van je haar. Je krijgt rimpels en je huid kan er dof uit gaan zien. Je haar wordt dunner, grijs en pluizig. Dat komt dus onder andere door de afname van collageen.

 

In welk voedsel zit collageen; wat doet collageen?

Collageen zorgt onder andere voor een stralender en vollere huid. Dat is natuurlijk belangrijk, maar collageen doet veel meer. Alle losse structuren en weefsel waaruit je lichaam is opgebouwd worden door collageen samen gehouden. Onderzoek toont aan dat collageen helpt je haarzakjes te herstellen waardoor de haargroei bevordert wordt [bron]. 

Collageen helpt daarnaast bijvoorbeeld ook om beschadigingen in de darmwand te herstellen. Naar de werking en mogelijke toepassing van collageen op allerlei gebied wordt intussen onder andere door de Technische Universiteit van  Delft onderzoek gedaan [bron].

 

Collageen tekort. Symptomen.

Een tekort aan collageen uit zich in de volgende symptomen: een doffe huid (zoals al genoemd), dunner of dof haar, een opgeblazen gevoel, diarree of juist obstipatie, broze nagels, pijnlijke gewrichten en maagzuur. Eén of meer van deze symptomen kunnen dus duiden op een collageen tekort.

 

In welk voedsel zit collageen; wat ís collageen?

Collageen en je huid

Collageen is een eiwit dat van nature in onze huid aanwezig is. Je huid maakt het zelf aan en tot ongeveer je 25e maak je evenveel collageen aan als je afbreekt. Na je 25e begint de aanmaak van collageen te vertragen waardoor je huid zijn elasticiteit en stevigheid verliest. Je krijgt de eerste rimpels. Per jaar verlies je vanaf dan ongeveer 1% collageen per jaar.

Collageen en je haar

Door collageen groeit je haar beter, is glanzender en valt minder uit. 

Voor de verzorging van je haar kun je ook heel bewust kijken naar de ingrediënten die in je shampoo zitten. Van sommige ingrediënten is inmiddels uit onderzoek gebleken dat ze goed zijn voor grijs wordend haar. Wil je daar meer van weten, lees dan het uitgebreide artikel Shampoo; werkzame ingrediënten bij grijs wordend haar op deze site.

In welk voedsel zit collageen; bijwerkingen.

Collageen komt van nature in ons lichaam voor en het is makkelijk verteerbaar. Er zijn dan ook nauwelijks bijwerkingen bekend van collageen. Alleen bij verkeerd gebruik van supplementen met collageen of bij bepaalde allergieën kunnen zich wel problemen voordoen, zoals diarree.

Hoe kom je als rijpere vrouw aan voldoende collageen? 

Het goede nieuws: heel gemakkelijk!

Er zijn namelijk veel voedingsmiddelen waar collageen inzit:
-bessen
-bladgroenten
-bonen
-citrusfruit
-linzen
-noten
-quinoa
-witvlees
-zalm

En NU is er een fantastisch collageen kookboek!

Lekker eten en er vervolgens dankzij dat eten stralend uitzien. Dat wil toch iedereen?

Bekijk hier de beste manier om een mooie, jeugdige huid te krijgen en daarnaast ook je haren van binnen uit goed te verzorgen.

Een mooiere huid van binnenuit met het eerste collageen kookboek van Nederland!

Huidspecialist Astrid Koole (1972) geeft in dit collageen kookboek wetenschappelijk 
onderbouwde informatie, eerlijke adviezen en heerlijke recepten die er allemaal aan bijdragen dat de spiegel ook tegen jou zegt: wat zie jij er lekker uit!

“Met de goed onderbouwde informatie uit dit boek ontdek je eenvoudig hoe je de aanmaak van collageen stimuleert door het eten van specifieke voedingsmiddelen.”

In dit kookboek vind je meer dan 50 recepten voor makkelijk te maken ontbijtjes, lunches, avondmaaltijden en tussendoortjes. Zo maak je je huid en haarbos dus mooi – van binnenuit.

Neem daarnaast voldoende tijd om te ontspannen, want als je innerlijke rust hebt, straal je dat naar buiten uit.

Beschrijving van een recept voor een ontbijt met collageen in voeding.

Voor het ontbijt neem je Griekse yoghurt. De keuze voor Griekse yoghurt is omdat het rijk is aan eiwitten, probiotica bevat en een bron is van twee belangrijke vitamines: B2 en B12.

Quinoa
Quinoa
In welk voedsel zit collageen, Griekse yoghurt
Griekse yoghurt
Bramen
Bramen

Voeg aan de yoghurt toe:

  • 1 banaan
  • 1 eetlepel zonnebloempitten
  • een handjevol kersen
  • 1 eetlepel pompoenzaad
  • 4 eetlepels gepofte quinoa*
  • Garneer je yoghurt met een stuk of 5 bramen of blauwe bessen en klaar is je ontbijt

* Voor gepofte quinoa is gekozen omdat het meteen klaar voor gebruik is. 

“Dit boek is een
aanrader voor
iedereen die er vandaag en
op latere leeftijd gezond en
aantrekkelijk uit wil zien.”

– Bébé Bertels, arts

Verder lees je in dit boek:

– praktische tips voor een gezonde leefstijl;
– welke factoren huidveroudering vertragen of juist versnellen;
– het geheim van voeding en de positieve invloed op de bouwstenen van je DNA.

Wat kost dat boek dan?

De prijs van dit paperboek dat jou gaat helpen een gezondere en stralendere huid van binnenuit te krijgen en  daarnaast tegelijk je haar een oppepper te geven is
€ 22,50 inclusief verzendkosten.

In welk voedsel zit collageen, gegrilde kip met quinoa
Gegrilde kip met quinoa
blauwe bessen

Collageen is dus heel belangrijk voor je algehele gezondheid. Het helpt niet alleen je huid en je haar, maar zit daarnaast ook in spieren, botten en je kraakbeen. Collageen zit ook in het bindweefsel rondom je darmen en beschermt zo de spijsvertering. Af en toe een extra dosis kan dus geen kwaad.

In welk voedsel zit collageen; een alternatief voor koken

Ben je niet zo van het uitzoeken van ingrediënten of is koken nou niet direct je grootste hobby? Er is inmiddels ook een slim voedingssupplement met collageen hydrolysaat: COLLAGEN SELECT

In collageen hydrolysaat zijn de eiwitten in kleinere stukjes opgebroken door middel van enzymen. Je lichaam kan het daardoor makkelijker opnemen. Collageen hydrolysaat is meer gericht op het verbeteren van je huid dan op je haar. 

Wil je iets voor je huid en daarnaast ook iets voor je grijs wordende haar doen, lees dan het uitgebreide artikel Shampoo; werkzame ingrediënten bij grijs wordend haar. In dit artikel lees je welke ingrediënten daadwerkelijk nuttig zijn voor de verzorging van grijs wordend haar.

Wat zijn de voordelen van collageen hydrolysaat?

Eerste voordeel:

Het is een uitstekende bron van eiwitten en eiwitten heb je nodig. Al je cellen in je lichaam bestaan uit eiwitten. Een volwassen lichaam heeft ongeveer 12 kilogram aan eiwit. Eiwitten worden opgebouwd uit aminozuren. 

Aminozuren versterken en herstellen je lichaam. Een deel van de aminozuren maakt je lichaam zelf aan, de zogenaamde niet-essentiële aminozuren. Niet-essentieel betekent niet dat ze niet belangrijk zijn, het houdt in dat je lichaam ze zelf kan aanmaken. Dit in tegensstelling tot de essentiële aminozuren. Die kan je lichaam niet zelf aanmaken en die moet je in voldoende mate naar binnen zien te krijgen door je voeding. 

In Collagen Select zitten dus heel makkelijk door je lichaam op te nemen eiwitten die je lichaam helpen de stevigheid te herstellen.

Tweede voordeel:

Collageen hydrolysaat bevat hoge concentraties glycine, lysine en proline
Glycine is één van de aminozuren die je lichaam in kleine hoeveelheden zelf kan aanmaken. Dat gebeurt in je lever. In je huid zitten hoge concentraties van glycine. Glycine zorgt ervoor dat beschadigde huid zich kan herstellen. Extra glycine wordt dan ook nog wel eens ingezet bij wonden die moeilijk genezen.

Lysine is weer een essentieel aminozuur en moet door voeding in je lichaam komen. Lysine helpt bij de vorming en versteviging van je botten en de elasticiteit van je bindweefsel.

Proline is een niet-essentieel aminozuur. Het bevordert de hergroei en elasticiteit van je huid. Net als glycine wordt proline medisch nog wel eens gebruikt als een huid ernstig beschadigd is

NU TIJDELIJK een speciaal aanbod

Een flesje Collagen Select bevat ongeveer 150 gram supplement. Eén keer per dag neem je 5 gram opgelost in water. Je hebt met één flesje genoeg voor 30 dagen. Collagen Select smaakt naar tropische vruchten.

Derde voordeel:

Collageen hydrolysaat ondersteunt het lichaamseigen collageennetwerk
Als je ouder wordt treedt nu eenmaal slijtage op. Beschadigingen in je collageennetwerk kunnen tot breukjes leiden. Die breukjes herstellen wel weer, maar omdat je collageen eveneens door je leeftijd ook stugger is geworden, hertelt je huid niet meer zo als toen je nog jong(er) was. 

Door de inname van collageen hydrolysaat wordt de collageen weer elastischer en genezen de breukjes in je collageennetwerk met minder littekenweefsel. Minder rimpels dus!

In welk voedsel zit collageen, Dracocephalum moldavica
Dracocephalum moldavica

Om je huid een extra oppepper te geven is aan Collagen Select een extract van de Turkse Drakenkop toegevoegd (Dracocephalum moldavica). Deze kruidachtige plant hydrateert de huid en is gunstig voor de elasticiteit en dichtheid ervan.

In Collagen Select zit ook vitamine B8 ofwel biotine. Er zijn aanwijzingen dat biotine je haar dikker en sterker maakt. Uitgebreid onderzoek is hier echter nog niet naar gedaan [bron].

Andere slimme toevoegingen aan Collagen Select is retinol, ofwel vitamine A. Retinol zorgt ervoor dat cellen sneller vernieuwen. Het is niet voor niets dat aan de meeste gezichtscrèmes retinol is toegevoegd. Ook is er vitamine C toegevoegd. En dat is omdat je huid vitamine C nodig heeft om te stralen. Mensen met een doffe huid kunnen dan ook een tekort hebben aan vitamine C

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *