Is een collageen dieet iets voor jou

Is een collageen dieet iets voor jou? Feiten die je moet weten over een collageen dieet. 

Laten we beginnen met een definitie. Wat is collageen?

Collageen is een algemene term voor de belangrijkste structurele eiwitten die in de huid en het bindweefsel bij mens en dier worden aangetroffen. 

Het vormt ongeveer 30% van het eiwit in het menselijk lichaam.

Planten bevatten ook collageen. Collageen bestaat uit 19 aminozuren. Er zijn minstens 29 soorten collageen.

Mensen hebben voornamelijk de types 1, 2, 3, 5 en 10 en de types worden aangegeven met romeinse cijfers.

De meest voorkomende types collageen

Type I komt voornamelijk voor in de huid, tanden, pezen, bloedvaten, organen en botten. Door de hoeveelheid collageen type 1 aan te vullen, bevorder je de gezondheid van je huid en genezing van wonden.

Type II zit in kraakbeen en beschermt de gezondheid van je gewrichten.

Type III zit in de dunne vertakte vezels in het bindweefsel en ondersteunt type I. Het speelt belangrijke rol in de gezondheid van je spieren, darmen en je hart en bloedvaten.

Type V helpt bij het vormen van weefsels van de lever, longen, spieren, botten en de placenta bij zwangere vrouwen.

En tenslotte type X is de collageen die helpt de botsterkte te bevorderen en helpt je kraakbeen gezond te houden.

is een collageen dieet iets voor jou

Is een collageen dieet iets voor jou

Waar hebben we het eigenlijk over? Een collageen dieet is een “eet plan” om voedingsmiddelen te consumeren die rijk zijn aan collageen. 

Daarnaast wordt geprobeerd om te veel suiker en geraffineerde koolhydraten te vermijden. 

Van sommige voedingsmiddelen wordt beweert dat ze de huid en schoonheid verbeteren. Experts zijn het er over het algemeen over eens dat er meer onderzoek nodig is voordat deze beweringen kunnen worden bewezen.

Wat zijn voedselbronnen van collageen?

Voedselbronnen van collageen zijn onder meer:

  • Echte bottenbouillon (gemaakt van botten, huid, bindweefsel en orgaanvlees van dieren)
  • Vis
  • Kip
  • Eieren
  • Citrus vruchten
  • Bessen
  • Rode en gele groenten
  • Knoflook
  • Thee
  • Bladgroenten
  • Cashewnoten
  • Tomaten
  • Paprika
  • Bonen
  • Avocado’s
  • Soja

Is een collageen dieet iets voor jou

De bovenstaande voedingsmiddelen worden beschouwd als voedingsmiddelen om de elasticiteit van de huid te verbeteren, veroudering tegen te gaan en gewrichtspijn te verminderen.

Er zijn een paar kleine onderzoeken die aantonen dat mensen die bewust deze voedingsmiddelen nemen er daadwerkelijk voordeel van hebben. Voor overtuigend bewijs is echter veel meer onderzoek nodig. 

De conclusie die wel getrokken mag worden is dat bewust met je voeding omgaan zeker gezondheid voordelen kan opleveren voor vrouwen in welke fase van de overgang dan ook.

Wat gebeurt er als je collageen gehalte daalt?

Helpt collageen huid en haar? De aanmaak van collageen door het lichaam neemt drastisch af met het ouder worden. Wanneer dit gebeurt, is er een vermindering van je huidelasticiteit en stevigheid.  Dit leidt tot huidbeschadiging, een toename van rimpels en een slappe huid. 

Afname van collageen kan ook leiden tot stijvere en minder flexibele pezen, zwakkere spieren, gewrichtspijn en artrose. Tenslotte kan een laag collageen gehalte de haargroei verminderen en bijdragen aan haaruitval.

Wat zijn de nadelen van een collageen dieet?

Er lijken weinig of geen nadelen te zijn aan een collageendieet als je je tenminste tot voeding beperkt. Let op dat het gebruik van supplementen in dit artikel buiten beschouwing is gelaten. Er kunnen zich echter wel een paar nadelen voordoen, zoals:

  • allergische reacties op bepaalde voedingsmiddelen,
  • brandend maagzuur,
  • een opgeblazen gevoel,
  • een rare smaak in de mond

Zoals bij alles moet je ook bij het volgen van een collageen dieet je gezonde verstand gebruiken.

Kun je wel wat hulp gebruiken en wil je serieus een collageen rijk eetpatroon volgen, koop dan hier het boek Collageen Voedingsplan met een weekschema waarbij iedere maaltijd bestaat uit collageen rijke voedingsmiddelen.

Hoe zit het met collageen supplementen?

Voeding is heel complex en dat laat zich eigenlijk niet in poedertjes en pilletjes vangen. Het kan best zijn dat je wat aanhikt tegen het eerste dat op de lijst “Voedselbronnen van collageen” zag staan. 

Hoewel supplementen niet per definitie slecht zijn, is het nu eenmaal een feit dat echte voedingsmiddelen meer bevatten dan een enkele voedingsstof. Voedingsmiddelen zijn veel  complexer. Bij bottenbouillon gaat het bijvoorbeeld niet alleen om collageen, maar ook mineralen en antioxidanten. 

De combinatie van collageen, mineralen en antioxidanten in de juiste mengvorm in een supplement bestaat eenvoudigweg (nog) niet.

Het is daarom het beste om waar mogelijk te proberen voedingsstoffen uit echte voedselbronnen te halen.

Waarom toch supplementen?

 Collageensupplementen kunnen echter van pas komen, omdat ze handig zijn. Ze maken het eenvoudig om je collageeninname te verhogen. 

Als je hiervoor kiest, zorg dan wel voor een collageen supplement van goede kwaliteit zodat je ook daadwerkelijk de verschillende soorten collageen binnenkrijgt.

Wil je meer weten over supplementen en collageen injecties lees dan het artikel Tips voor het kiezen van het beste collageen

Is een collageen dieet iets voor jou is een vraag die je uiteindelijk zelf moet beantwoorden.  Met dit artikel heb je wel de nodige achtergrond informatie gekregen om die afweging goed te kunnen maken.

Plaats een reactie