Je brein in de overgang

De video geeft een korte samenvatting van deze pagina.

Je brein in de overgang.  Wat zei je ook maar weer? Spullen kwijt en waar hadden we nou toch ook maar weer over? Hoe heet zij van hiernaast nou toch?

Een gevoel van mist in je hoofd waar niets doorheen komt. Je geheugen lijkt wel een soort zeef waar allerlei informatie doorheen lekt. Niets lijkt te blijven hangen.

Herkenbaar? Welkom bij de andere 60% van de vrouwen die volgens Amerikaans onderzoek hier in meer of mindere mate tijdens de overgang last van krijgt [Bron].

Je brein in de overgang: onderzoek

Vrouwen van middelbare leeftijd melden vaak geheugenproblemen tijdens de overgang. In 2016 werd in Melbourne, VS een onderzoek gehouden onder 130 vrouwen in de leeftijd tussen 40 en 60 jaar.

Zij kregen een uitgebreide vragenlijst met vragen over

  • Depressie
  • Angst
  • Vasomotorische symptomen (opvliegers, nachtelijk zweten en hartkloppingen)
  • Slaap
  • Tevredenheid over functioneren van het geheugen
  • Vergeetachtigheid en
  • Gevoel van controle over het geheugen 
Je brein in de overgang, vergeetachtig, slordig, concentratieproblemen, allemaal symptomen

Eén van de conclusies uit het onderzoek was dat vrouwen die wat  negatiever tegenover hun overgang aankeken, gevoeliger lijken voor depressie, angst, vasomotorische symptomen en slaapproblemen.

Neuro psychologisch onderzoek

Behalve dat deze vrouwen een lijst met vragen invulden, ondergingen ze ook een neuro psychologisch onderzoek.

Een neuro psychologisch onderzoek is een onderzoek waarbij de werking van de hersenen wordt getest.

Dit onderzoek toonde geen verschillen aan op prestaties van het geheugen  van vrouwen in de overgang en opdrachten die de vrouwen moesten uitvoeren.

Wat hieruit blijkt is dat er met je hersenen, met je brein op zich,  helemaal niets mis is. 

Over de WERKING van je hersenen hoef je je daarom ook geen zorgen te maken. 

Vergeetachtigheid en concentratieverlies komen veel voor bij vrouwen in de overgang.

Je brein in de overgang: vergeetachtig

In de vragenlijst gaven vrouwen in de perimenopauzale fase echter veel vaker aan last te hebben van vergeetachtigheid. Ze waren tegelijk ook minder tevreden over hun geheugen dan postmenopauzale vrouwen. 

Met name in het jaar voordat je officieel in de menopauze bent, dus 12 maanden niet meer ongesteld bent geweest, hebben veel vrouwen last van vergeetachtigheid. Concentreren gaat moeilijker en vrouwen ervaren een verlies van fijne motoriek [Bron].

Bij fijne motoriek moet je denken aan het vermogen een pen goed vast te kunnen houden. Je kunt ook denken aan veters strikken, knippen van plaatjes of fijne borduursteken maken.

Hier kun je dus wel degelijk (extra) last van hebben, met name in het jaar dat je niet meer ongesteld wordt.

c
Je brein in de overgang, fijne motoriek, borduren

Angst

Het lastige is dat vergeetachtigheid kan leiden tot angst. Angst om dement te worden of schaamte omdat je dingen niet meer zo goed kunt onthouden.

En omdat je in de overgang toch door alle veranderingen die je ondergaat wat kwetsbaarder bent voor angst of depressieve gevoelens, is het niet zo gek dat je (nog meer) aan jezelf gaat twijfelen.

Het feit dat je geheugen je tijdens de overgang in de steek lijkt te laten, is nog géén teken van dementie.

Je brein in de overgang: verlies van zelfvertrouwen

De twijfel aan jezelf heeft vaak ook nog eens een averechts effect. Je verliest het zelfvertrouwen in je geheugen. Daarmee loop je het risico in een negatieve spiraal terecht te komen.

Als je er van overtuigd bent dat je het allemaal toch niet meer kunt onthouden, ga je er ook geen moeite meer voor doen, want het heeft toch geen zin. Met als gevolg dat je dingen vergeet. “Zie je wel, ik zei het toch?”

Vervelend als je in deze spiraal zit, maar daar kun je iets aan doen om eruit te komen. Voor de dieper liggende oorzaak: je gebrek aan zelfvertrouwen, kun je een Online cursus zelfvertrouwen krijgen of andere training volgen om het voor jezelf weer wat dragelijker te maken. Helpt dat niet of geloof je daar niet zo in kun je natuurlijk ook met je huisarts of een psycholoog gaan praten. 

Blijf er in ieder geval niet mee rondlopen, daar heeft niemand wat aan. Jijzelf al helemaal niet.

Onderzoek uit 2009 suggereert dat althans een deel van de klachten met je geheugen verminderen of verdwijnen als de menopauze voorbij is [bron].

Jij moet zelf door de overgang heen,
maar dat betekent niet dat jij
dat helemaal in je eentje moet doen.

Je brein in de overgang: geheugenstrategie

Wil je snel proberen het wat voor jezelf wat makkelijker te maken, kun je ook gebruik maken van geheugenstrategieën. 

Een geheugenstrategie is iets wat je wel een tijdje vol moet houden, maar je kunt er snel mee beginnen en inrichten zodat het bij jou past. 

Als je dat doet, verhoog je de kans dat het voor jou werkt en dat is wat je wilt.

Er zijn twee soorten geheugenstrategieën:

Externe geheugenstrategie

Hier zorg je voor “hulpmiddelen” buiten je geheugen om. Denk aan (gele) memobriefjes, een agenda, een plek op de koelkast waar je boodschappenlijstjes ophangt, spullen op een vaste plek neerleggen, etc.

Interne geheugenstrategie

Hier maak je gebruik van het leervermogen van je hersenen om een bepaald patroon te volgen. Ezelsbruggetjes (mijn persoonlijke favoriet) zijn hier een voorbeeld van.

Ezelbruggetjes uit  het verleden

Ken je het ’t KOFSCHIP (of ’t FOKSCHAAP) nog? Alle zwakke werkwoorden waarvan de stam eindigt op een F, K, S of P krijgt het voltooid deelwoord een “t” aan het eind. 

Ik ben verhuisd is met een ‘d’, want het werkwoord is verhuizen, de stam is verhuiz, de ‘z’ zit niet in het KOFSCHIP, dús een ‘d’ aan het eind. 

Ik heb gekookt is met een ‘t’, want het werkwoord is koken, de stam is ko(o)k, de ‘k’ zit in het KOFSCHIP, dus het voltooid deelwoord is gekookt

Hele volksstammen zijn groot geworden met dit soort ezelsbruggetjes. Niets mis mee.

Of voor de rekenregels: Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen (Haakjes, Machtsverheffen, Worteltrekken, Vermenigvuldigen, Delen, Optellen en van elkaar Afhalen).

Sinds de rekenregels in 1992 veranderd zijn “doet” het oude Meneer Van Dalen Wacht op Antwoord het niet meer, maar dat was natuurlijk óók een ezelsbruggetje. 

Als je zelf een ezelbruggetje maakt (ontwikkelt) is de kans groot dat die in je geheugen ‘blijft hangen’, want dat soort ezelsbruggetjes sluit aan bij jouw manier van denken.

visualisatie van waar je de sleutels legt

Je brein in de overgang: visualisatie

Een andere goede methode van interne geheugenstrategie is visualisatie.

Stel het je voor, als een foto in je hoofd. Als je je sleutels ergens neerlegt, kijk er dan 10 seconden bewust naar. Wat ligt er naast? Wat hangt er boven? Als je later je sleutels nodig hebt, kun je het plaatje naar boven halen.

Een uitgebreide visualisatie is een gedachtenwandeling maken door je huis. Wat staat er in je keuken? En als je dan visualiseert dat je je sleutels op de keukentafel legt en je dóét dat vervolgens ook, is de kans groot dat het in je geheugen blijft hangen. 

Zo kun je door alle kamers van je huis gaan en spullen op een plek visualiseren en ze daar vervolgens daadwerkelijk neerleggen of zetten.

Wel even je huisgenoten op de hoogte brengen, want als die goedbedoeld je spullen ergens anders neerleggen, schiet het allemaal nog niet erg op.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *