Marketingtips voor het maken van een e-maillijst

Marketingtips voor het maken van een e-maillijst. Hoe je een responsieve e-maillijst maakt.

Marketingtips voor het maken van een e-maillijst, jouw mail moet worden gelezen

Effectieve e-maillijstmarketing is nog steeds één van de belangrijkste onderdelen van online succes van netwerkmarketing. Als je geen lijst maakt of niet zorgt voor degene die je hebt, laat je heel veel potentieel inkomen liggen. Maar niet iedere inschrijving op je lijst is even waardevol. Ofwel: het gaat niet alleen om de kwantiteit van je e-mail lijst, maar ook om de kwaliteit.

Marketingtips voor het maken van een e-maillijst

Wat moet je weten en wat moet je doen?

  • Begrijp de kracht van e-mail copywriting
  • Begrijp het belang van het opbouwen van relaties

In veel cursussen en trainingen is veel aandacht voor het halen van zoveel mogelijk verkeer naar je site, het maken van een incentive, je gratis product. Het doel hiervan is bezoekers naar je site te krijgen en je bezoekers iets gratis te geven in ruil voor het e-mail adres van de bezoeker.

Marketingtips voor het maken van een e-maillijst, verzamel gegevens die waarde voor jou hebben

Maar lang niet iedere inschrijver op je incentive is interessant voor jou. Hoewel indirect meer verkeer kan zorgen voor meer website bezoekers omdat je hoger rankt in de zoekmachines, is je doel niet het realiseren van meer verkeer. Je wilt bezoekers op je site die klant worden. 

En voor de meeste winst en een regelmatige inkomensstroom is een responsieve e-maillijst essentieel. Responsief wil zeggen dat lezers klanten worden en bij voorkeur klanten die vaker bij je kopen.

De meeste beginnende online ondernemers zijn natuurlijk erg blij met iedere inschrijving, maar wat doe je er dan vervolgens mee? Hoe onderhoud je het contact met je klanten, want dat is in feite de vraag die je jezelf hier zou moeten stellen.

Hier volgen enkele tips.

1) Marketingtips voor het maken van een e-maillijst; aan de slag

Bedenk wat je wilt met je lijst. Wat wil je er nu eigenlijk écht uit halen? Kijk daarbij wat de basis is van je onderneming. Bied je een eigen product aan? Ben je een affiate marketeer die op zoek is naar het promoten van een aantal verschillende producten en of diensten in een bepaalde niche? Misschien wil je toch gewoon eerst een klantenpool opbouwen.

Elke e-mail die je gaat schrijven, moet een heel specifiek doel hebben. Dat doel moet afgestemd zijn op de lezer, dus moet jij weten wat je lezer wil. Waar is je lezer, abonnee, potentiële klant in geïnteresseerd en hoe kom jij aan die interesse tegemoet?

Bedenk dat de meeste mensen op het internet niet op zoek zijn naar een product of een dienst, ze zijn op zoek naar een oplossing voor een probleem dat ze hebben. Een zoeker op het internet wil een oplossing, resultaat.

Bezoekers willen een oplossing voor een probleem

2) Behandel je e-mail lijst als het kroonjuweel van je onderneming

Stuur je lezers geen standaard berichten of alleen maar mails waarin er weer “een fantastisch aanbod” wordt gedaan. Bedenk hoe je zelf reageert op mails van bedrijven waar je ooit zaken mee hebt gedaan. Ik zie veel mails waarbij uiteindelijk maar één gevoel gaat overheersen: ze zijn alleen geïnteresseerd in mijn geld. Dit is dodelijk voor je e-maillijst.

Je e-maillijst is je meest waardevolle bezit en zo moet je het dus ook behandelen. Zorg ervoor dat je je mails voorziet van nieuwe inhoud. Laat ziet dat je je lezers kent en dat je weet en snapt wat hun bezighoudt. 

Geef af en toe nog steeds iets gratis weg. Dit zal uiteindelijk meer mensen naar je toe trekken en je zult ook jezelf profileren terwijl je veel waarde biedt. Hierdoor bouw je een relatie op met je klanten en dat zorgt ervoor dat mensen trouw aan jou zullen zijn.

Marketingtips voor het maken van een e-maillijst, je e-mail lijst is waardevol

3) Schrijf boeiende stukken

Hoe je je e-mails schrijft, bepaalt hoeveel geld je zult verdienen met je e-maillijst. Net zoals je zou doen in een artikel of blogpost, moet je een onderwerp hebben dat de aandacht van je lezers trekt. Het moet opvallen als een juweel tussen de hoop rommel en afval die dagelijks onze e-mailboxen overspoelt.

Als je geen boeiende kop hebt, zal niemand zelfs maar willen lezen wat je hebt geschreven en zullen ze zeker niet komen tot wat je promoot. Je moet dus een onderwerp regel hebben die nieuwsgierigheid van je lezers opwekt. Ze moeten wíllen lezen wat jij schrijft.

Denk aan onderwerpen als:

  • Je wilt online geld verdienen?
  • Hoe je in 30 seconden lekken in je bedrijf aan het licht brengt.
  • Wat betekent vrijheid voor jou?

Wat deze onderwerp regels effectief maakt, is dat ze de lezer boeien door hen een vraag te stellen of dat het hen nieuwsgierig genoeg maakt. Dan wil je als lezer weten waar dit over gaat en open je de mail. 

Kijk opnieuw naar hoe je zelf reageert op mails. Welke open je en welke gooi je weg? Waarom open je die ene wel en gooi je die andere weg. Zoek de verschillen en gebruik die kennis in je eigen e-mails.

Marketingtips voor het maken van een e-maillijst, e-mail marketing

4) Marketingtips voor het maken van een e-maillijst; e-mail regelmatig naar je lezers

Regelmatig contact met je lezers geeft je lezer het gevoel dat je een betere “relatie” met ze hebt of ze beter kent. Zeker als je regelmatig hoogwaardige informatie stuurt, zullen ze gaan vertrouwen op jouw expertise. Als jij zegt dat iets zo is, dan is het waarschijnlijk ook zo. Als jij op basis hiervan een product of dienst promoot is de kans veel groter dat een lezer overgaat tot aanschaf.

Maak je niet druk om mensen die zich afmelden van je lijst. Het is echt geen groot verlies voor jou als mensen zich afmelden. Sterker nog: wees deze mensen dankbaar dat ze de moeite nemen zich af te melden, want dit zijn mensen die waarschijnlijk toch niet of nauwelijks bij of via jou zullen kopen.

5) Gebruik een oproep tot actie (call to action)

Als je geld wilt verdienen met je lijst, moet je je lezers vragen om te kopen. Sommige mensen zijn zo bang om hun lijst te vragen om actie te ondernemen. Als je nooit vraagt, zul je nooit ontvangen.

CALL TO ACTION

6) Neem de tijd om onderzoek te doen naar e-mailmarketingstrategieën die werken.

Niet alles wat werkt voor de één, werkt ook voor een ander. Er is geen “one-size-fits-all” marketing strategie. Blijf jezelf ontwikkelen, zoek nieuwe mogelijkheden en probeer nieuwe dingen uit.

Met deze marketingtips voor het maken van een e-maillijst zet jij de eerste stap in het opzetten van je e-mail lijst. Zelfs met kleine e-mail lijsten kun je mooie winsten maken. Het gaat erom te weten wat je moet zeggen, hoe je je abonnees betrokken houdt en weten wat je met je lijst wilt doen.

Overweeg je om zelf een product als een cursus of een e-book online te gaan aanbieden en weet je niet goed hoe je dat moet doen?

Volg de Basiscursus Jouw Product Succesvol Online

Plaats een reactie