Menopauze natuurlijke hulpmiddelen

Menopauze natuurlijke hulpmiddelen. Eenvoudige praktische oplossingen die je leven tijdens de menopauze wat makkelijker kunnen maken.

De menopauze, ook wel de ‘verandering van leven’ genoemd, treft meestal vrouwen van 50 jaar en ouder. In sommige gevallen is het echter bekend dat vrouwen onder de 50 de menopauze ervaren.  Als je veel last van de menopauze hebt, wil je het ongemak verminderen. Veel vrouwen vaak voor natuurlijke hulpmiddelen.

Menopauze natuurlijke hulpmiddelen; katoen.

Een veel voorkomende natuurlijke hulpmiddel in de menopauze is het gebruik van katoenen stof als kleding en beddengoed. Katoen is een ademende stof. Daarom wordt katoen vaak aanbevolen als de meest comfortabele kleding om te dragen tijdens opvliegers in de menopauze. Katoenen beddengoed is ’s nachts comfortabel en ademend en helpt bij het absorberen van zweet tijdens een opvlieger.

Menopauze natuurlijke hulpmiddelen; katoen

Tot andere natuurlijke hulpmiddelen van de menopauze behoren acupunctuur, warme of koude kompressen voor pijnlijke rugspieren. Maar ook aromatherapie, ontspanningstechnieken en verbeterde slaapgewoonten.

Slaapstoornissen

Tijdens de menopauze komen slaapstoornissen zeer vaak voor. Om elke nacht rustiger te laten verlopen, kun je proberen om je slaapkamer comfortabeler te maken. Dit is het meest natuurlijk hulpmiddel voor de menopauze voor een betere nachtrust. Eén van de dingen die je relatief makkelijk kunt regelen is de temperatuur. De juiste temperatuur maakt je slaapkamer aangenamer. Realiseer je dat dit de plek is waar je tot rust komt. Richt je slaapkamer daarom niet in als een ‘woonkamer light’. 

Ideale temperatuur

De temperatuur van je slaapkamer zou rond de 18 graden moeten zijn. Is het veel warmer dan moet je lichaam werken om af te koelen. Is het veel kouder dan moet je lichaam werken om warm te worden. Het is de bedoeling dat je lichaam tot rust komt en niet hard aan het werk gaat. Slaap je dichtbij de grond of bij een muur, zeker een muur op het noorden, dan kan het zijn dat je het sneller koud krijgt. Zet je bed (als de ruimte het toelaat natuurlijk) wat verder van de muur.

 

Menopauze natuurlijke hulpmiddelen; stemmingswisselingen

Tijdens de menopauze hebben veel vrouwen last van stemmingswisselingen. Er zijn diverse manier die je kunt proberen om de last hiervan te verminderen. Je kunt ontspanningstechnieken en ademhalingsoefeningen doen om een gezond evenwicht te helpen behouden. Er zijn ook veel vrouwen die aangeven baat te hebben bij yoga-oefeningen. Waar je ook voor kiest, het kan nuttig zijn tijd te besteden aan het leren van ontspanning. Ademhaling en andere technieken kunnen je helpen om je leven in een wat rustiger vaarwater te krijgen. De menopauze heeft voor de meeste vrouwen genoeg spanning en verandering in zichzelf.

Kruidengeneesmiddelen

Er zijn ook een aantal kruidengeneesmiddelen die klachten kunnen verminderen. Het beste is als je dit kunt bespreken met je arts. Je kunt natuurlijk ook zelf kennis opdoen door zelf een aantal boeken te lezen over de behandeling van de menopauze. Een arts zou een uitstekende bron van informatie zijn maar ook iemand om mee te overleggen. Een breed opgeleide arts kent verschillende natuurlijke hulpmiddelen tegen de menopauze. Hij of zij kan voor elke individuele patiënt het veiligst en meest effectieve middel voorstellen. 

Tast wel eerst even af hoe je behandelend arts tegenover alternatieve hulpmiddelen staan en wees eerlijk over wat je misschien al gebruikt. 

Sint Janskruid

Sommige kruiden kunnen voorgeschreven medicijnen tegenwerken. Van Sint Janskruid is bijvoorbeeld bekend dat het echt kan helpen bij licht depressieve klachten. In combinatie met voorgeschreven antidepressiva kan het echter (in zeldzame gevallen) tot een psychose leiden (Bron). Overleg dus altijd met een arts of apotheker als je Sint Janskruid gebruikt of dat overweegt te gaan doen.

 

sint janskruid

Menopauze natuurlijke hulpmiddelen; conclusie

De symptomen van de menopauze variëren van vrouw tot vrouw. De meeste zijn opvliegers, slaapstoornissen, onregelmatige menstruatie, rug- en spierpijn, prikkelbaarheid, vermoeidheid en stemmingswisselingen. Als deze symptomen je dagelijks functioneren in de weg beginnen te staan, bezoek dan een arts om de diagnose te bevestigen. Zoek samen een behandelingsmethode die het best bij jou past. Blijf niet rond lopen met je klachten. Er is heel veel mogelijk om ze te verlichten, al dan niet op natuurlijke wijze.

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *