Metaalsmaak en de overgang

Metaalsmaak en de overgang. Een minder bekend maar heel vervelend symptoom van de overgang kan een metaalachtige smaak in de mond zijn.

Waarschijnlijk heeft dit net als veel andere symptomen te maken met het afnemende oestrogeen niveau.

Maar goed, weten waar het vandaan komt is één ding, wat kún je ermee is iets anders.

Er zijn een aantal zaken die je kunt proberen.

Metaalsmaak en de overgang

Als je erg veel last hebt, kun je een hormoonvervangende therapie (HVT) doen. Er zijn vrouwen die hier veel baat bij hebben. Het lastige van HVT is echter dat er nogal wat bijwerkingen kunnen zijn. In dat geval is het middel erger dan de kwaal.

Metaalsmaak en overgang. Een minder bekend symptoom

Toch zijn er dan ook nog een paar zaken die je kunt proberen. Het ene wat eenvoudiger dan het ander. Laten we met de minder leuke en moeilijkere dingen beginnen.

  • Stop als het even kan met roken
  • Stop als het even kan met alcohol

Deze twee zaken leveren zo ontzettend veel gezondheidswinst op dat ik ze hier als eerste noem. Maar dit kan makkelijker gezegd dan gedaan zijn. Zeker als je een verstokte roker bent en je zit in de achtbaan van de menopauze, dan klinkt het “leuk” dat stoppen met roken, maar dat gaat nu echt even niet worden.

Sommige vrouwen willen best stoppen, maar dat lukt niet, anderen willen gewoon niet stoppen. Het is aan jou om daar een keuze in te maken, maar bij alle dingen die ik inmiddels heb uitgezocht over de overgang blijkt dat roken de overgang vaak vervroegt, verzwaart, verlengt en verergert.

Oké, wat is er nog meer mogelijk?

Er zijn nog twee dingen die verlichting kunnen brengen.

  • IJschips
  • Je zink inname verhogen

Metaalsmaak en de overgang: ijschips

Een absoluut ongevaarlijke en super simpele symptoombestrijder zijn de ijschips. Je kunt ook voor ijsblokjes gaan, maar ijschips zijn wat gemakkelijker in je mond te houden. Het ijs heeft een verkoelend en tegelijk hydraterend effect op je tong en mond.

Hoe maak je ijschips?

  1. Je neemt een bakje, een bakplaat of een ovenschaal.
  2. Doe er een laagje water in van ongeveer een vinger dik.
  3. Zet het vier uur in de diepvries zodat het water bevroren is.
  4. Breek de ijsplaat in kleine stukjes en klaar is je ijschips. 

Je kunt zoveel ijschips eten als je wilt of als je fijn vindt. Pas wel op, want de randen van de ijschips kunnen behoorlijk scherp zijn en je tong snijden aan ijschips is niet iets waar je op zit te wachten.

Metaalsmaak en de overgang, ijschipsmaken 1

Metaalsmaak en de overgang: zink

Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat een metaalachtige smaak in je mond ook veroorzaakt kan worden door een gebrek aan zink [Bron].

Het is geen zwaar overtuigend bewijs, maar er zijn vrouwen die duidelijk baat hebben bij een bewuste inname van zink.

Voor een volwassen vrouw geldt een dagelijks inname van zink van minimaal 7 mg per dag [Bron].

Volgens het voedingscentrum zul je niet snel teveel zink binnenkrijgen. Het voedingscentrum hanteert een bovengrens van 25 mg per dag. Dat geeft dus ruimte om te kijken of bewust zink inname jou helpt of niet.

Er zijn zinktabletten te koop bij willekeurig welke drogisterij. Aangezien er ook in “gewoon” eten zink zit, is het niet verstandig om een superhoge doses tabletten te nemen. Er zijn namelijk ook zogenaamde “therapeutische doseringen” van 45 mg per dag.

Als je hiervoor kiest, doe dat dan onder begeleiding van iemand die een degelijk opleiding over voeding(supplementen) heeft gehad. Teveel zink is schadelijk voor je lichaam. Als je gaat overgeven, diarree krijgt en / of haar gaat verliezen kan dat een signaal zijn dat je teveel zink in je lichaam hebt.

Zink in voedingsmiddelen

Je kunt je inname van zink ook bevorderen door bepaalde voedingsmiddelen aan je dieet toe te voegen.

Voedingsmiddelen met zink:

  • Oesters (met stip op nummer 1)
    Een portie gekookte oesters bevat ongeveer 26 mg zink. Rauwe oesters bevatten nog   veel meer zink, maar niet iedereen houdt van rauwe oesters (of überhaupt van oesters…)
  • Rundvlees, lam en kip
    – Rundvlees bevat per 100 gram ongeveer 3,6 mg
    – Lam bevat per 100 gram ongeveer 3,4 mg
    – Kip bevat per 100 gram ongeveer 3 mg
  • Pompoenpitten
    Een handvol pompoenpitten bevat ongeveer 2,7 mg
  • Cashewnoten
    Een handvol cashewnoten bevat ongeveer 2,3 mg
  • Cacaopoeder (zonder suiker)
    Cacaopoeder bevat per 10 gram ongeveer 0,7 mg

Wat voor jou werkt, is ook een beetje proberen. Ik hoop dat je iets aan de tips en adviezen in dit artikel hebt. 

Lees ook Je smaak in de overgang

Naar Vrouwen in de overgang

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *