Opvliegers in de overgang

Opvliegers in de overgang. “Is het hier echt zo heet of ligt het aan mij?” Sommige mannen kijken een beetje besmuikt. Vrouwen van boven de 50 kijken begripvol en vrouwen van zo tussen de 40 en 45 kijken bezorgd. Is dit mijn voorland?

Opvliegers in de overgang, hot flash
Opvliegers in de overgang, begrip van oudere vrouwen

Opvliegers in de overgang

Knalrood, zweterig, puffend. Het duurt maar een paar minuten, maar sommige vrouwen in de overgang hebben dit meer dan 10 keer per dag, járen lang.

Opvliegers of ‘hot flushes’ in goed Engels. Eén van de bekendste symptomen en één waar ook veel vrouwen last van hebben.

Zo’n 80% van de vrouwen in de perimenopauze of menopauze heeft er last van, maar ook in de post menopauze komen opvliegers nog regelmatig voor.

Wat gebeurt er eigenlijk in je lichaam als je een opvlieger krijgt?

Eigenlijk krijgen je hersenen een verkeerd signaal. Dat is tenminste wat onder artsen tegenwoordig veelal wordt geaccepteerd als oorzaak. Je hersenen denken namelijk dat je oververhit bent en omdat oververhitting letterlijk levensgevaarlijk kan zijn, grijpt je lichaam snel en rigoureus in.

Te warm volgens je hersenen
Dus moet je afkoelen, zeggen je hersenen

Opvliegers zijn trouwens totaal ongevaarlijk. Het werkt overigens meestal prima, deze afkoeling van je lichaam, want de meeste vrouwen geven aan zich enige tijd ná een opvlieger behoorlijk afgekoeld te voelen.

Hoe lang heb je last van opvliegers?

Gemiddeld hebben vrouwen tussen een halfjaar en 2 jaar last van opvliegers. Er zijn echter ook vrouwen die er veel langer last van hebben, tot wel 10 jaar toe! 

Het is niet te voorspellen hoe lang je er last van zult hebben, omdat nog (steeds) niet alles duidelijk is over hoe opvliegers precies werken. Je weet dus ook niet precies wanneer de opvliegers gaan beginnen. En ook niet wanneer ze zullen gaan ophouden.

Opvliegers in de overgang
Opvliegers in de overgang, opluchting

Opvliegers in de overgang

Hoe het nu precies werkt, blijft onderwerp van onderzoek. Waarom heeft de ene vrouw er zoveel last van, terwijl een andere vrouw er nauwelijks mee geconfronteerd wordt? 

Wat wel duidelijk is, is dat het ontstaan van opvliegers te maken heeft met de oestrogenen die specifiek in je eierstokken worden aangemaakt. Hier is eigenlijk de medische wetenschap het wel over eens. 

Je ziet het namelijk bij vrouwen bij wie de eierstokken zijn weggehaald. Die zijn letterlijk van het ene op het andere moment in de overgang en bij sommige vrouwen doen de eerste opvliegers zich al voor terwijl ze nog op de uitslaapkamer liggen.

Zekerheid

Je weet in ieder geval wél dat als je eenmaal opvliegers hebt, de overgang is begonnen.

Voor vrouwen na de menopauze zijn voor een aantal aandoeningen en ziektes de risico’s groter.

Je weet dus nu dat dat eraan zit te komen. Dan kun je daar óók rekening mee houden. Zorg dat je goed geïnformeerd bent, door bijvoorbeeld de informatie op deze site te lezen.

Opvliegers in de overgang, wat kun je zelf doen?

Opvliegers in de overgang: het medische circuit

In het medische circuit

Hormoon vervangende medicijnen

Je kunt medicijnen krijgen om opvliegers te onderdrukken en die werken goed. Nadeel is alleen dat die medicijnen vaak hormoon preparaten zijn en die kunnen hele vervelende bijwerkingen hebben, zoals een verhoogde kans op borstkanker of een hartaanval.

Niet- hormonale medicijnen tegen opvliegers

Een niet-hormonaal medicijn tegen opvliegers is Paroxetine. Dit middel werd in eerste instantie gebruikt tegen depressiviteit, maar het kan ook het aantal opvliegers en de intensiteit ervan verminderen, al werkt het niet bij iedereen.

Dat zijn trouwens ook de enige overgangsklachten waar paroxetine tegen werkt: opvliegers en zweetaanvallen. Het middel heeft echter twee vervelende bijwerkingen: misselijkheid en duizeligheid [Bron].

Injectie in je nek

Bij sommige vrouwen met ernstige klachten lijkt een injectie in een zenuwknoop in je nek ook nog wel eens wat te kunnen helpen.

Dit wordt de ganglion stellatum blokkade genoemd.

Een aantal (pijn)centra bieden deze mogelijkheid aan, zoals de Excellent Care Clinics, het Spaarnegasthuis, Universitair Pijncentrum Maastricht en Catharina Ziekenhuis.

Er is echter geen garantie dat deze methode klachten verlicht of oplost en de injectie moet om de paar maanden herhaald worden. Je kunt maximaal 4 x per jaar een injectie krijgen.

Opvliegers in de overgang: alternatieven

Alternatieven die je klachten kunnen verlichten

Koelte in de nacht

Leg ’s avonds een gelpack of een cool patch onder je kussen. Je kunt als je het erg warm hebt je kussen dan omdraaien zodat de koele kant boven komt te liggen

Handventilator

Een kleine handventilator kan eigenlijk direct verlichting brengen.

Oefeningen

Je kunt ook oefeningen doen die je helpen ontspannen. Dit helpt niet direct tegen opvliegers. Maar als jij meer ontspannen en rustiger bent, is de kans groot dat je beter kunt omgaan met alles wat er rond de overgang met je gebeurt.

Ademhaling, een praktische oefening om stress te verminderen.

Hoe werkt het? Je ademt vijf minuten diep in en gelijkmatig uit.

  • Leg je hand op je buik om je ademhaling te voelen.
  • Adem langzaam diep door je neus in. Probeer er zo’n 8 tot 10 seconden over te doen. Je ademt goed als je eerst je hand voelt bewegen en vervolgens dat je borstkast zich uitzet.
  • Adem langzaam uit door je mond, waarbij je nu eerst je borstkast terugzakt en vervolgens de hand op je maag terug zakt. Probeer je uitademing langer te laten duren dan je inademing.

Deze oefening kun je overal en zo vaak doen als je zin hebt of wanneer je gestrest bent. Je kunt deze oefening ook gebruiken als je wilt ontspannen voordat je gaat slapen.

Cursus mindfulness

Als voorgaande oefening je aanspreekt, kun je ook een cursus mindfulness overwegen. 

Mindfulness is het imago van zweverigheid zo langzamerhand wel kwijt. Het is een manier om je hoofd leeg te maken en bewust ontspannen momenten voor jezelf te organiseren. 

Iemand die je niet meer beloofd dan hij waar kan maken is Rolf van Baalen. Het enige dat hij stelt is dat je na zijn cursus Mindfulness voor het Dagelijks leven een meer ontspannen kijk op je dagelijkse situatie zult hebben. Je zult echt stressbestendiger zijn. 

Zijn cursus bestaat uit 8 weken lang elke dag een e-mail met tips, opdrachten en uitleg. Aan sommige e-mails zijn video’s of audio opnames gekoppeld. Je zult merken dat de e-mails die hij stuurt prima leesbaar en niet moeilijk te volgen zijn. Zweverigheid past niet bij Rolf. 

De totale prijs voor deze 8 weken is € 37 en daar krijg je dus elke dag een mail voor, toegang tot video’s en audio’s en als bonus een 7 daagse minicursus Mindfulness op het werk. Het maakt daarbij niet uit wat voor werk je doet, de minicursus kun je vrijwel overal toepassen.

Anders of bewuster gaan eten

Als je ouder wordt heb je nu eenmaal minder en soms ook andere voeding nodig dan in je jonge jaren. Als je je eetpatroon niet aanpast, kun je (snel) aankomen en dat zijn kilo’s die je niet zo makkelijk weer kwijtraakt. 

Zoek je inspiratie over hoe je lekker en gezond kunt eten in de overgang? Klik op onderstaande afbeelding.

Stoppen met roken

Voor veel mensen is het niet makkelijk om te stoppen met roken. Toch is dit één van de grootste geschenken die je jezelf kunt geven. Het levert je zo ontzettend veel op. 

 

Minder alcohol

Er zijn net zoveel onderzoeken die suggereren dat een glas alcohol per dag geen kwaad kan of zelfs goed is als dat er onderzoeken zijn die aantonen dat iedere alcohol consumptie er één teveel is. 

Wat in ieder geval wel vast staat, is dat alcohol heel calorierijk is. Je kunt er dus dik(ker) van worden [Bron]. 

Anders of bewuster bewegen

Door de verlaging van je oestrogeen loop je meer kans op botontkalking.

Het beste medicijn tegen botontkalking is bewegen. En dan met name bewegingen die tegen de zwaartekracht ingaan. Dat soort bewegingen belasten je botten en daardoor worden die sterker. Dan loop je minder kans dat je botten makkelijk breken.

Bewegen is in dit geval heel breed. Tennissen, hardlopen, wandelen, tuinieren, opruimen.

Je maakt het jezelf makkelijker door een aantal vaste momenten in de week te plannen waarop je gaat bewegen. Als het een vast onderdeel wordt van je dagritme, is de kans dat je het gaat doen EN dat je het gaat volhouden groter.

Bloeddruk meten

Laat je bloeddruk meten (preventief).
De Hartstichting geeft als advies om na je 40e tenminste één keer per jaar je bloeddruk te laten meten [Bron]. 

Vrouwen lopen, zeker na de overgang, een grotere kans op hartproblemen. Lees op welke signalen je moet letten op Overgang of hartproblemen 

Je kunt er ook voor kiezen om zelf een bloeddrukmeter aan te schaffen. Dan kun je de bloeddruk op het moment dat het jou past meten. Op de site van de Hartstichting staat hoe je dit op een goede manier moet doen [Bron]. 

Cholesterol testen

Laat je cholesterol testen (preventief).
Voor het testen van je cholesterol zijn die richtlijnen minder duidelijk dan bij het meten van je bloeddruk. 

In ieder geval plotselinge gewichtsverandering en gebruik van (nieuwe) medicijnen kunnen een reden zijn om je cholesterol te (laten) testen. Voor het meten van cholesterol zijn er thuistests. 

Je weet heel snel hoe het ervoor staat en of je een arts moet raadplegen of niet. 

Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *