Wat je moet weten van natrium en kalium

Wat je moet weten van natrium en kalium. Als je in de overgang bent, kun je van veel dingen last krijgen. Eén van de symptomen die veel voorkomen en waar je veel last van kunt hebben, is een opgeblazen gevoel. Door je leefstijl aan te passen, kun je het jezelf wel makkelijker maken. Zie ook het artikel een opgeblazen gevoel in de overgang

Zeker als het gaat om het verminderen van klachten veroorzaakt van waterretentie is het goed om op je inname van zout te letten.

Zout geeft een belangrijk smaakprofiel aan voedsel en wanneer het lichaam weinig mineralen heeft, kan het verlangen naar zoute voedingsmiddelen duidelijker worden. Zout bestaat uit kristallen van natriumchloride. Het is het natriumgedeelte van de verbinding dat belangrijk is.

Wat je moet weten van natrium en kalium, zout

Waarom oppassen met natrium?

Als je last hebt van waterretentie of hoge bloeddruk, dan is het verminderen van de inname van natrium een ​​aanbevolen richtlijn. Te veel natrium nuttigen stimuleert het lichaam om water vast te houden. Het verminderen van de natriuminname is één van de vele natuurlijke manieren om met gezwollen ledematen om te gaan.

In feite heeft je lichaam niet meer dan 2,4 g natrium per dag nodig. Dit krijg je al binnen met een hoeveelheid van slechts 6 gram zout. Voor een duidelijk beeld: dat is gelijk aan slechts één theelepeltje.

Als het gaat om de praktische stappen voor het verminderen van natrium, is het belangrijk om inzicht te krijgen tussen de natrium- en zoutwaarden. Deze waarden kun je vinden zijn op de verpakking van voedsel in de  voedingsinformatietabel.

Wat je moet weten van natrium en kalium

Het kan verwarrend zijn omdat sommige voedingsmiddelen de zoutwaarde vermelden en sommige de natriumwaarde.

Om natrium om te zetten in zout moet je het getal bij natrium vermenigvuldigen met 2,5.
Ofwel 1 gram natrium per 100 gram = 2,5 gram zout per 100 gram.

Om zout om te zetten in natrium moet je de zoutwaarde delen door 2,5.
Ofwel 3,5 gram zout per portie = 1,4 gram natrium per portie

Afgezien van vrijwel alle kant-en-klaar maaltijden (al zijn er uitzonderingen) waar teveel zout in zit [bron] zijn er nog andere voedingsmiddelen waar je op kunt letten.

spek

Te mijden voedingsmiddelen

Voedingsmiddelen die veel zout bevatten en die je het best achterwege kunt laten als je last hebt van waterretentie zijn:

  • Spek
  • Ansjovis
  • Kaas
  • Ham
  • Olijven
  • Augurken
  • Garnalen
  • Salami
  • Gezouten noten
  • Gezouten snacks
  • Chips
  • Sojasaus
  • Gerookt vlees en vis

Verborgen zout in voedingsmiddelen

En dan is er nog een hele lading voedingsmiddelen die verborgen zout bevatten. Hieronder volgen er een aantal, maar de lijst is zeker niet uitputtend.

  • Pasta sausen
  • Brood
  • Bakkerij producten
  • Pizza
  • Soep
  • Boterhammen
  • Worst
  • Ketchup
  • Mayonaise
  • Ontbijtgranen

Deze voedingsmiddelen smaken niet altijd zout, maar als je kijkt op de etiketten kun je wel eens schrikken van de hoeveelheid zout die ze bevatten.

Wat je moet weten van natrium en kalium

Benut de kracht van kalium

De natuur biedt ons altijd een hulpmiddel om het evenwicht te herstellen. In het geval van natrium is het een ander mineraal, kalium genaamd, dat een tegengestelde invloed heeft op de vochtbalans.

Terwijl natrium het lichaam aanmoedigt om water vast te houden, draagt ​​kalium als elektrolyt bij aan de vochtbalans. Het is betrokken bij de normale werking van het zenuwstelsel en het behoud van een normale bloeddruk.

Dus, waar vinden we kalium in de natuur? Het antwoord is fruit en groenten, daarom is het zo belangrijk om er per dag voldoende van binnen te krijgen.

De ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid) voor kalium is 3,5 g per dag, maar voor veel mensen is het lastig dit dagelijkse niveau te halen.

Wat je moet weten van natrium en kalium, groente en fruit

Goede bronnen van kalium zijn onder meer:

  • Bananen
  • Avocado’s
  • Aardappelen
  • Granaatappel
  • Spinazie
  • Snijbiet
  • Watermeloen
  • Pompoen
  • Gedroogde vruchten
  • Rode biet
  • Appelstroop
  • Peulvruchten

Plaats een reactie